Czytasz dzięki

Ulgi w RODO dla małych i średnich

opublikowano: 21-01-2018, 22:00

Ustawodawca zwolni firmy z sektora MSP z części obowiązków informacyjnych wobec osób, których dane będą przetwarzać.

Znamy już ulgi dla małych i średnich spółek, jakie resort cyfryzacji wprowadzi do projektu przyszłej ustawy o ochronie danych osobowych. Dotyczą przede wszystkim obowiązku informacyjnego, który firma musi spełnić wobec osób, od których są one pozyskiwane. Dla podmiotów z sektora MSP będzie on częściowo ograniczony. Ograniczenie to ma objąć przedsiębiorców zatrudniających do 250 osób, którzy nie przetwarzają tzw. informacji wrażliwych i nie udostępniają danych koniecznych do prowadzenia działalności gospodarczej innym podmiotom. O odciążeniu takich firm przy stosowaniu wymagań unijnego rozporządzenia ochrony danych (RODO), które ma być stosowane od 25 maja tego roku, informowaliśmy w „PB” w grudniu. W trakcie uzgodnień międzyresortowych ówczesne Ministerstwo Rozwoju zaproponowało dość szeroki zakres zwolnień przedsiębiorców z sektora MSP z nowych wymagań, aby ograniczyć im nadmierne obciążenie nowymi obowiązkami. W Ministerstwie Cyfryzacji (MC) przystano na część propozycji. Wśród nich znalazło się wyłączenie z przepisu art. 13 RODO, nakładającego obowiązek przekazania osobom, od których dane są zbierane, wielu informacji związanych z ich przetwarzaniem. Projektodawca jednak nie pójdzie tak daleko. Podmioty objęteulgą będą musiały przekazywać informacje określone w ust. 1 wspomnianego przepisu.

— Po ustaleniach z obecnym Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii zdecydowaliśmy się ograniczyć wyłączenia ze stosowania art. 13 RODO tylko do zwolnienia z wymagań jego ust. 2. To oznacza, że każdy przedsiębiorca, niezależnie od wielkości zatrudnienia i rodzaju gromadzonych danych, będzie zobowiązany przede wszystkim do poinformowania osób, od których je pozyskuje, o tym, kto będzie ich administratorem i jak można się z nim kontaktować oraz jaka jest podstawa prawna i cel przetwarzania — mówi dr Maciej Kawecki, dyrektor departamentu zarządzania danymi MC. Zgodnie z ustaleniami obu resortów, firmy MSP spełniające wspomniane warunki zostaną zwolnione np. z informowania o okresie przechowywania danych czy tego, że klient ma prawo wnieść skargę do organu nadzorczego. Ustawodawca zdejmie z nich obowiązek dostarczania kopii danych na wniosek osoby, której one dotyczą.

— Obecnie prawo tego nie wymaga, a zakładamy, że w przypadku takich nagminnych żądań mogą one przedsiębiorcę nadmienie obciążać finansowo i utrudniać funkcjonowanie. Uznaliśmy, że ze względu na interes gospodarczy tym obowiązkiem nie obarczymy małych i średnich firm — wyjaśnia dr Maciej Kawecki. Zapowiada też, że w razie naruszenia ochrony czyichś danych (np. ich wycieku) podmioty takie muszą o tym powiadomić organ nadzoru — ale nie w przypadku osób, których dane przetwarzają. © Ⓟ

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane