42 mln zł dotacji trafi
wkrótce do firm.
Powstaną za nie sieci
aniołów biznesu i portale
dla przedsiębiorców.
Unijne pieniądze na rozwój przedsiębiorczości już wkrótce trafią do polskich spółek. Chodzi o finansowanie projektów w ramach poddziałania 3.3.1 — Wsparcie dla instytucji otoczenia biznesu. Do rozdysponowania są 82 mln zł. Na razie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości podzieliła 42 mln zł. Otrzyma je 14 firm, których wnioski uznano za najlepsze.
Pomoże anioł
Jednym z największych beneficjentów będzie Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego (ŁARR). Otrzyma ponad 7,6 mln zł.
— Za te pieniądze stworzymy sieć aniołów biznesu obejmującą województwa: łódzkie, mazowieckie i pomorskie. Planujemy szkolenia i spotkania dla przedsiębiorców i potencjalnych aniołów oraz budowę portalu internetowego kojarzącego ludzi ze środowiska — mówi Zbigniew Wiatr, dyrektor ŁARR i szef projektu.
Spółka ma wykorzystać unijne dotacje w ciągu trzech lat. Efekty jej działania będą widoczne w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Plany związane z aniołami biznesu ma także Agencja Rozwoju Pomorza. Na realizację jej projektu Unia przeznaczy 2,4 mln zł.
— Chcemy kojarzyć biznes z nauką. W tym celu stworzymy platformę internetową, która umożliwi kontakt pomysłodawców z inwestorami i aniołami biznesu — mówi Marek Kasicki, wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza.
Za 2 miesiące spółka ogłosi przetarg na wykonawcę portalu.
Znajdziecie się na portalu
Internetowy serwis dla inwestorów stworzy też Fundacja Obserwatorium Zarządzania (FOZ). Na ten cel dostanie 3,9 mln zł.
— Finansuj.pl będzie portalem społecznościowym, na którym przedsiębiorcy znajdą informacje, jak pozyskać inwestorów kapitałowych i fundusze ze źródeł zewnętrznych innych niż banki.
Nasz niszowy projekt zaadresujemy przede wszystkim do mikroprzedsiębiorstw, które oczekują niższego kapitału — mówi Piotr Bądarczuk z FOZ.
Za unijne pieniądze inwestorom pomoże też spółka Secus Wsparcie Biznesu.
— Za 6,5 mln zł stworzymy sieć inwestorów Łowcy Biznesu, czyli platformę, której celem będzie wspomaganie, edukowanie i zachęcanie inwestorów indywidualnych do inwestowania w mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Pomogą w tym m.in. punkty kontaktowe w Katowicach, Krakowie, Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu — tłumaczy Krzysztof Rytel, dyrektor Departamentu Bankowości Inwestycyjnej Secus Asset Management, odpowiedzialny za projekt.