Unia nie dopłaci do spalinowego autobusu

W programie Infrastruktura i Środowisko wprowadzono zakaz finansowania z funduszy UE pojazdów z silnikiem Diesla. Dostawcy są przygotowani.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zatwierdziło niedawno zmiany w programie Infrastruktura i Środowisko. Sporo z nich dotyczy transportu. Wprowadzono zakaz finansowania z funduszy unijnych pojazdów z silnikiem Diesla. Dotacje będą przeznaczane na zakup autobusów elektrycznych. — Rzeczywiście, nie ma już możliwości finansowania pojazdów spalinowych z funduszy Unii Europejskiej. W planowanym konkursie finansowany będzie natomiast na pewno autobusowy tabor elektryczny wraz z niezbędną infrastrukturą służącą do jego utrzymania. Na dofinansowanie takich inwestycji przeznaczono 300 mln zł. Kwota ta może jednak ulec zmianie, ponieważ jest uzależniona od dostępnej puli — informuje Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które m.in. organizuje konkursy na dotacje inwestycyjne. Dostawców taboru miejskiego zakaz nie martwi.

Zobacz więcej

EKOTRANSPORT: Zmiana taboru miejskiego ze spalinowego na elektryczny to jeden z pomysłów na walkę ze smogiem. Bruksela pomoże go sfinansować. Fot. ARC

— Jeśli zakaz finansowania unijnymi funduszami zakupu autobusów miejskich spowoduje zmianę planów zakupowych naszych klientów, dostosujemy się do ich wymagań. Od kilku lat rośnie dynamicznie rynek autobusów elektrycznych i hybrydowych, zastępując pojazdy mające jedynie spalinowy napęd. Solaris przewidział ten trend wiele lat temu i jest przygotowany na zaspokojenie popytu — mówi Mateusz Figaszewski, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju e-mobilności i PR w Solaris Bus & Coach. Podaje, że w 2013 r. w Europie zamówiono około 120 autobusów elektrycznych, w 2016 r. nabywcy chcieli kupić aż 300 pojazdów, a w ubiegłym roku zamówienia i dostawy przekroczyły 1000 sztuk elektryków. W ciągu 2-3 lat autobusy elektryczne będą stanowić blisko 25-30 proc. wszystkich nowo zamawianych autobusów miejskich w Europie.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Unia nie dopłaci do spalinowego autobusu