Unia życzy szerokiej drogi

Jacek Kowalczyk
opublikowano: 27-11-2006, 00:00

W latach 2007-13 na inwestycje w sektorze transportowym Polska otrzyma aż 15 mld EUR.

Z 67 mld EUR przekazanych Polsce z Unii na lata 2007-13 rząd chce przeznaczyć na inwestycje w sektorze transportu aż 15 mld EUR.

Największy we Wspólnocie

Wartość Programu Operacyjnego — Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ), w ramach którego przekazywane będą środki na transport, wynosi ponad 26 mld EUR, z czego około 21 mld to środki pochodzące z UE. Jest to największy program operacyjny w całej UE.

— W ramach PO IiŚ na dofinansowanie transportu przewidziano 15 mld EUR. Najwięcej, bo ponad 8 mld EUR, zostanie przekazanych na inwestycje drogowe, natomiast transport kolejowy otrzyma około 4,5 mld EUR. Na dofinansowanie innych gałęzi przeznaczone zostały natomiast 2 mld EUR — wyliczała Barbara Kondrat, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, podczas konferencji konsultacyjnej pt. „Wsparcie infrastruktury transportowej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007–13”.

Projekty realizowane w ramach programu będą mogły liczyć na dotację do 85 proc. kosztów inwestycji. Jedynie przedsięwzięcia, które zostaną zakwalifikowane jako pomoc publiczna, otrzymają dofinansowanie maksymalnie w wysokości 50 proc. Ministerstwo Transportu pracuje obecnie nad ostatecznym kształtem listy dużych projektów kluczowych, które zostaną włączone do PO IiŚ. Po uruchomieniu programu ich realizacja będzie priorytetem.

W projekcie PO IiŚ zawarto cztery priorytety, których celem jest wspieranie sektora transportu. Prawie 7 mld EUR zostanie przeznaczonych na rozwój transeuropejskich sieci transportowych TENT w ramach priorytetu VI. Niespełna 6,5 mld EUR trafi do priorytetu VII, wspierającego transport przyjazny środowisku. W priorytecie VIII, którego wartość ma wynosić 900 mln EUR, realizowane będą projekty dotyczące zwiększania bezpieczeństwa transportu oraz rozbudowy dróg krajowych poza siecią TENT. W ramach priorytetu IX natomiast dofinansowywane będą inwestycje drogowe we wschodniej Polsce. Na ten cel przewidzianych jest 990 mln EUR.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Nieuporządkowane prawo

Jeżeli realizowanie tych przedsięwzięć przebiegnie sprawnie, to przy udziale funduszy unijnych na lata 2007-13, zgodnie z zapowiedziami rządu, w Polsce wybudowanych zostanie 500 km autostrad i 1650 km dróg ekspresowych. Oprócz tego zmodernizowanych będzie 8 portów lotniczych oraz około 1000 km linii kolejowych.

Jednak właśnie co do sprawności systemu wdrażania funduszy unijnych ma wątpliwości Andrzej Maciejewski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest największym beneficjentem programu. Uważa on, że wciąż istnieją liczne bariery prawne, utrudniające sięganie po dotacje.

— Inwestycje drogowe są hamowane przez nadmierny formalizm procedur zamówień publicznych oraz nieprecyzyjne zapisy w prawie ochrony środowiska. Uporządkowania wymagają też plany zagospodarowania przestrzennego. Ponadto należy pamiętać, że z końcem 2007 r. wygaśnie ustawa o specjalnych zasadach przygotowania inwestycji drogowych. Podjęliśmy już działania, żeby ją przedłużyć. Obecny system wymaga więc natychmiastowych zmian prawnych, bez których część funduszy unijnych może przepaść — podsumowuje Andrzej Maciejewski.

Dodaje on jednak, że sama ilość środków, które Polska otrzyma na inwestycje transportowe, jest rzeczywiście zadowalająca.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Polecane