Unijna dogrywka na torach

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 18-07-2018, 22:00

CUPT rozdysponowało ponad 700 mln zł, które nie zostały wykorzystane w poprzedniej rozgrywce o dotacje Komisji Europejskiej.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) miało problem z rozdysponowaniem funduszy Komisji Europejskiej przyznawanych w konkursach na inwestycje kolejowe. Na inwestycje w infrastrukturę kolei aglomeracyjnych miało 1,2 mld zł, ale w pierwszymkonkursie, w marcu 2018 r., udało się rozdysponować jedynie połowę funduszu. Przemysław Gorgol, dyrektor CUPT, zapewniał jednak na łamach „PB”, że nie dopuści do utraty unijnego dofinansowania i zorganizuje dogrywkę. Właśnie ogłosił jej wyniki, rozpatrując jednocześnie odwołania podmiotów, które przegrały w pierwszym rozdaniu.

Wśród beneficjentów są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ich rzecznik Mirosław Siemieniec poinformował, że do pierwotnego wniosku nie została dołączona decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, bo spółka dopiero o nią zabiegała. Zdobyła już jednak wymagany dokument i dostała zielone światło od CUPT. Pozyska 503 mln zł dofinansowanie rewitalizacji linii Tarnowskie Góry — Zawiercie przez Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach. Wartość inwestycji sięga 742 mln zł.

Z powodu problemów z dokumentacją środowiskową odpadł też wniosek samorządu województwa podkarpackiego, dotyczący rozwoju Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej i budowy linii z Rzeszowa do lotniska w Jasionce. Samorządowi przyznano już dotację na tabor na te linie, a w dogrywce wywalczył także fundusze na infrastrukturę. Dostanie 208 mln zł dotacji na inwestycję, której całkowity koszt jest o 100 mln zł droższy.

W drugim etapie CUPT udało się także zwiększyć kwotę dostępną dla beneficjentów. Dostaną o 89 mln zł więcej, niż planowano w pierwotnym konkursie, czyli w sumie 1,32 mld zł, za które wykonają inwestycje warte 1,92 mld zł.

W pierwszym etapie dotacje przyznano na rewitalizację Kolei Kokoszkowej, budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej i przystanku Wrocław Szczepin oraz przebudowę wiaduktu we Wrocławiu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Handel / Unijna dogrywka na torach