Ciężarówki idą jak woda. Firmy chcą zdążyć przed wejściem w życie tachografu cyfrowego i normy spalania Euro IV.
Sprzedaż samochodów ciężarowych w Polsce nabrała rozpędu. Szczególnie spektakularne wyniki zanotowały pojazdy ważące powyżej 16 ton. W pierwszym kwartale przedsiębiorcy kupili ich 2640, aż o 56,96 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Wszystkie firmy osiągnęły wzrost sprzedaży.
Liderem jest niemiecki MAN, który znalazł nabywców na 626 pojazdów, wobec 339 w I kw. 2005 r. Skąd taki wzrost sprzedaży? Czyżby nagły boom w przewozach międzynarodowych, do których wy- korzystywane są największe cię- żarówki.
Uciec przed tachografem…
Przedstawiciele koncernów motoryzacyjnych i przewoźnicy kręcą nosem. Ich zdaniem, konkurencja w przewozach międzynarodowych jest duża, a stawki niskie. To nie motywuje do większych zakupów. A więc co?
— Pierwszego maja wchodzi w życie obowiązek stosowania w samochodach ciężarowych tachografów cyfrowych. Towarzyszy temu spore zamieszanie. Wielu przedsiębiorców wolało więc pospieszyć się z zakupami, aby uniknąć obowiązku stosowania nowych wymogów — twierdzi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych w Gdyni.
…oraz Euro IV
To jednak nie jedyny powód nagłego skoku sprzedaży.
— Przedsiębiorstwa spieszą się też z zakupami, aby zdążyć przed zmieniającymi się wymaganiami dotyczącymi norm ochrony środowiska. Od października silniki stosowane w ciężarówkach będą musiały spełniać nową unijną normę Euro IV. W rezultacie cena pojazdu wzrośnie nawet o cztery, pięć tysięcy euro, w zależności od przyjętej technologii — tłumaczy Marek Zawistowski, dyrektor marketingu Renault Trucks.
Jak zareaguje rynek na te zmiany?
— Przez kilka tygodni, do czasu pełnego wdrożenia systemu tachografów cyfrowych, sprzedaż aut ciężarowych będzie zapewne mniejsza. Potem znowu ruszy. Wiele firm nadal bowiem będzie chciało zdążyć przed wzrostem cen od października. Po tym terminie sprzedaż może znowu osłabnąć — prognozuje Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOIS, zrzeszającego producentów i importerów aut osobowych oraz ciężarowych.