Uniqa ruszyła ze sprzedażą ubezpieczeń od hejtu jako dodatkowej opcji do polisy NNW szkolnego dla dzieci i młodzieży w roku szkolnym 2020/21. Dwa lata później dodała także ubezpieczenie stand-alone. Trwa już czwarty sezon sprzedaży. Dotychczas polisę, w ramach której znieważone dziecko otrzymuje pomoc specjalistów IT, prawników i psychologów, wykupiło ponad 10 tys. klientów. Marcin Nedwidek, prezes Uniqi, podkreśla jednak, że w przypadku tego produktu wielkość sprzedaży nie jest priorytetem. W ramach realizacji strategii CSR ubezpieczyciel chce budować świadomość, że choć hejt jest zjawiskiem, z którym młodym ludziom trudno sobie poradzić, nie pozostają z tym problemem sami. Z myślą o tym powołał fundację Uniqa.
Według raportu NASK „Nastolatki 3.0” aż trzech na czterech uczniów spotkało się z jakąś formą cyberprzemocy. Co czwarty nie zareagował na to w żaden sposób.
- Znaleźliśmy niszę w ubezpieczeniach, która ma ogromne znaczenie społeczne. Kula śnieżna zaczęła się rozpędzać. Konkurencja też wprowadza elementy ubezpieczenia od hejtu do swojej oferty. Cieszymy się, bo rośnie znaczenie takiej ochrony i rozwija się dyskusja na ten temat – mówi Marcin Nedwidek, prezes Uniqi.
Przeciw niewiedzy
W 2020 r. wystartował projekt Masz moc na hejt. Uniqa rozpoczęła wówczas współpracę z psycholożką Magdaleną Chorzewska, która stworzyła Instaporadnię w mediach społecznościowych. W 2022 r. ubezpieczyciel nawiązał współpracę z Instytutem Polska Przyszłości im. Stanisława Lema, a ostatnio z Fundacją Dajemy dzieciom siłę. W ramach współpracy z Instytutem Lema trenerzy prowadzą warsztaty w szkołach pod nazwą „Ogarnij hejt”.
- W warsztatach dla uczniów i rodziców wzięło dotychczas udział ponad 6,5 tys. osób. Chcemy nadal docierać do rodziców. Część z nich bagatelizuje problem, dlatego przygotowaliśmy materiały edukacyjne w formie podcastów. Dla nauczycieli mamy scenariusze lekcji i warsztaty. Zgłoszeń szkół jest dużo więcej niż miejsc. Jesteśmy w trakcie kolejnej edycji – 30 warsztatów odbywa się tej jesieni, w wiosennej edycji było ich 10 - mówi Karolina Rosińska, prezeska Fundacji Uniqa.
Moc wsparcia
Głównym celem powołanej właśnie fundacji jest edukacja i dodawanie odwagi osobom dotkniętym hejtem, by sięgały po pomoc. Z raportu Uniqi o cyberprzemocy w szkołach wynika, że co trzeci uczeń, który doświadcza hejtu, nikomu o nim nie mówi. To jeden z największych problemów cyberprzemocy. Dla nastolatków będą warsztaty, kampanie edukacyjne, w tym spoty telewizyjne, a także rozmowy ze specjalistami
- Czasem ludzie nie wiedzą, że stosują hejt. A dochodzi do niego już wtedy, kiedy intencją jest sprawienie przykrości, umniejszanie i krytyka, żeby inni ludzie zauważyli, że ta osoba nie jest dość dobra. Hejt to przemoc, a brak reakcji to wspieranie hejtu – mówi Magdalena Chorzewska.

