„Jedyna realna forma pilnego kontaktu dla pasażerów z Polski (jak w przypadku odwołania lotu) jest poprzez infolinię płatną skandaliczne 4,92 zł za minutę. Licząc oczekiwanie na agenta call center można śmiało założyć, że taka opłata wyniesie więcej niż wartość zakupionego lotu” – poskarżył się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) pasażer Wizz Aira, taniej linii lotniczej wywodzącej się z Węgier i notowanej na giełdzie w Londynie.

Od 1 stycznia 2023 r. przewoźnicy lotniczy, kolejowi czy autokarowi nie mogą pobierać opłat za połączenia telefoniczne w sprawie zawartej umowy wyższych niż za zwykłe połączenie. Wizz Air Hungary nie zmienił tego mimo dwukrotnych wezwań. Postępowanie jest w toku.
„Wizz Air zapoznał się z wczorajszym oświadczeniem UOKiK. Linia współpracuje z organami i przekazuje im wymagane dane, jednakże powstrzyma się od jakichkolwiek komentarzy w toczących się sprawach” – informuje biuro prasowe linii lotniczej.
UOKiK prowadzi też postępowania wyjaśniające w sprawie 30 innych przedsiębiorców: czterech linii lotniczych, 16 przewoźników autobusowych oraz 10 pośredników sprzedających bilety lotnicze, autobusowe lub kolejowe. W przypadku kolejnych skarg lub dostrzeżenia nieprawidłowości na stronach internetowych kolejnych przedsiębiorców postępowaniem zostanie objęta większa liczba podmiotów.
– Liczymy na dostosowanie się do przepisów i zwrot konsumentom nienależnie pobranych opłat. W przeciwnym razie nie wykluczamy stawiania zarzutów i wydawania decyzji, które mogą zakończyć się karami finansowymi, a także nakazem usunięcia skutków stwierdzonych naruszeń – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Urząd bada też, czy Wizz Air stosuje się do innych przepisów, w tym obowiązku podawania w czytelny sposób informacji o najniższej cenie usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki, anulowania biletów kupionych w ramach promocji urodzinowej i zasad zwrotu pieniędzy za nie, zasad zwrotu należności za bilety lotnicze w przypadku odwołania lotu, warunków usługi „Elastyczny towarzysz podróży” oraz postępowań reklamacyjnych w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia bagażu (w tej sprawie UOKiK przygląda się też działaniom firmy PS Services, do której Wizz Air odsyła konsumentów).
