UOKiK bada infolinię Wizz Aira

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2023-06-06 20:00

Regulator prowadzi postępowania wyjaśniające dotyczące linii lotniczej oraz 30 innych przedsiębiorców, którzy pobierają dodatkowe opłaty za połączenia telefoniczne klientów.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie inne firmy bada UOKiK w związku z cenami połączeń z infolinią
  • W jakich jeszcze kwestiach sprawdza, czy Wizz Air postępuje zgodnie z przepisami
  • Jak sprawę komentuje Wizz Air
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

„Jedyna realna forma pilnego kontaktu dla pasażerów z Polski (jak w przypadku odwołania lotu) jest poprzez infolinię płatną skandaliczne 4,92 zł za minutę. Licząc oczekiwanie na agenta call center można śmiało założyć, że taka opłata wyniesie więcej niż wartość zakupionego lotu” – poskarżył się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) pasażer Wizz Aira, taniej linii lotniczej wywodzącej się z Węgier i notowanej na giełdzie w Londynie.

Nowy rok, nowe przepisy
Nowy rok, nowe przepisy
Od początku roku konsumenci nie mogą już ponosić dodatkowych opłat w sytuacji, gdy potrzebują się skontaktować z przewoźnikiem w sprawie zawartej umowy – zakupionego biletu, szczegółów dotyczących miejsca odjazdu, opóźnienia, wymiany biletów czy zniszczeniem bagażu. Z uwagi na sygnały od konsumentów, a także własny monitoring stron internetowych, prowadzimy dwa postępowania wyjaśniające, w których przyglądamy się kosztom połączeń telefonicznych z przedsiębiorcami zajmującymi się przewozem osób oraz pośrednictwem w sprzedaży biletów – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
fot. Grzegorz Kawecki, Puls Biznesu

Od 1 stycznia 2023 r. przewoźnicy lotniczy, kolejowi czy autokarowi nie mogą pobierać opłat za połączenia telefoniczne w sprawie zawartej umowy wyższych niż za zwykłe połączenie. Wizz Air Hungary nie zmienił tego mimo dwukrotnych wezwań. Postępowanie jest w toku.

„Wizz Air zapoznał się z wczorajszym oświadczeniem UOKiK. Linia współpracuje z organami i przekazuje im wymagane dane, jednakże powstrzyma się od jakichkolwiek komentarzy w toczących się sprawach” – informuje biuro prasowe linii lotniczej.

UOKiK prowadzi też postępowania wyjaśniające w sprawie 30 innych przedsiębiorców: czterech linii lotniczych, 16 przewoźników autobusowych oraz 10 pośredników sprzedających bilety lotnicze, autobusowe lub kolejowe. W przypadku kolejnych skarg lub dostrzeżenia nieprawidłowości na stronach internetowych kolejnych przedsiębiorców postępowaniem zostanie objęta większa liczba podmiotów.

– Liczymy na dostosowanie się do przepisów i zwrot konsumentom nienależnie pobranych opłat. W przeciwnym razie nie wykluczamy stawiania zarzutów i wydawania decyzji, które mogą zakończyć się karami finansowymi, a także nakazem usunięcia skutków stwierdzonych naruszeń – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd bada też, czy Wizz Air stosuje się do innych przepisów, w tym obowiązku podawania w czytelny sposób informacji o najniższej cenie usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki, anulowania biletów kupionych w ramach promocji urodzinowej i zasad zwrotu pieniędzy za nie, zasad zwrotu należności za bilety lotnicze w przypadku odwołania lotu, warunków usługi „Elastyczny towarzysz podróży” oraz postępowań reklamacyjnych w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia bagażu (w tej sprawie UOKiK przygląda się też działaniom firmy PS Services, do której Wizz Air odsyła konsumentów).