UOKiK: Kapania Węglowa naruszyła interesy klientów

07-07-2004, 18:45

PAP: Kompania Węglowa naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, ograniczając ich prawo do reklamacji - uznał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Cezary Banasiński.

"Powodem wszczęcia 7 maja br. postępowania przeciwko Kompanii Węglowej było podejrzenie, że spółka naruszyła ustawę o sprzedaży konsumenckiej, ograniczając konsumentowi termin na wniesienie reklamacji" - poinformowała w środę w komunikacie rzecznik prasowy Urzędu, Elżbieta Anders.

Zgodnie z przepisami, zgłoszenie niezgodności jakości towaru z umową, może nastąpić w ciągu 2 lat od daty jego wydania. Tymczasem Kompania Węglowa nie uwzględniała reklamacji konsumentów po upływie 30 dni od dostarczenia surowca.

Jak poinformowała Anders, samo stwierdzenie takiej wady jak np. zbyt niska wydajność energetyczna węgla jest możliwe dopiero po rozpoczęciu jego spalania. Dopóki konsument nie zacznie korzystać z surowca, nie jest w stanie zorientować się, jaką ma on jakość.

W związku z tymi ustaleniami prezes UOKiK nakazał zaniechanie praktyk, które naruszają prawo i nadał swojej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Kompania Węglowa nie wniosła odwołania i zapowiedziała zastosowanie się do żądań Urzędu.

Powstała rok temu Kompania Węglowa to największa górnicza firma w Europie. Zatrudnia ponad 82 tys. pracowników. W ubiegłym roku kopalnie Kompanii wydobyły 51,4 mln ton węgla.

Spółka zamknęła ubiegły rok stratą netto w wysokości ok. 688 mln zł, powstałą z tytułu sprzedaży węgla, nie sfinansowania przez budżet kosztów restrukturyzacji firmy oraz wzrostu amortyzacji.

Według szacunków, jeżeli budżet państwa pokryje wszystkie odziedziczone i obecne koszty restrukturyzacji spółki (m.in. odejść pracowników i likwidacji kopalń), firma ma szansę na wypracowanie w 2004 roku ok. 60 mln zł zysku netto.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / UOKiK: Kapania Węglowa naruszyła interesy klientów