UOKiK mało zarabia na firmach

opublikowano: 02-09-2014, 00:00

W ciągu 8 lat UOKiK nałożył na przedsiębiorców 2,2 mld zł kar. Ściągnął 371 mln zł, czyli niecałe 17 proc.

W ciągu 8 lat UOKiK nałożył na przedsiębiorców 2,2 mld zł kar. Ściągnął 371 mln zł, czyli niecałe 17 proc. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ma bardzo silny argument służący dyscyplinowaniu firm nadużywających pozycji dominującej na rynku, biorących udział w kartelach czy łamiących prawa konsumentów. Są nim kary pieniężne. Jeszcze do niedawna skwapliwie z tej możliwości korzystał i dość często nakładał horrendalnie wysokie kary. Rekordowy pod tym względem był 2009 r. — 558 mln zł.

None
None

Większość tej kwoty (około 400 mln zł) spadło na rzekomy kartel cementowy (ciągle toczy się proces sądowy). Od 2010 r. urząd zaczął łagodnieć i z każdymrokiem zmniejszała się łączna wysokość nałożonych na przedsiębiorców sankcji finansowych (infografika). W ubiegłym roku było to jedynie 135,3 mln zł — najmniej od 6 lat. Skąd ten spadek surowości?

— Aktywność UOKiK nie może być mierzona wysokością nałożonych kar. Od kilku lat konsekwentnie stawiamy na dialog z przedsiębiorcami. Ważniejsze jest dla nas szybkie i skuteczne wyeliminowanie danej praktyki z rynku niż nałożenie sankcji pieniężnej. Dlatego wiele postępowań kończy się wydaniem decyzji zobowiązaniowych, w których przedsiębiorca dobrowolnie zobowiązuje się do zmiany kwestionowanej praktyki. Jest to rozwiązanie korzystne zarówno dla przedsiębiorcy, który unika kary finansowej, oraz dla rynku, ponieważ pozwala na szybsze wyeliminowanie niedozwolonych działań — wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK.

Podkreśla, że wysokość nałożonych kar w danym roku zawsze będzie inna niż kwot zapłaconych, ponieważ przedsiębiorcy odwołują się od decyzji UOKiK, a sprawy toczą się w sądach po kilka lat. Urząd poinformował, że w 2013 r. najwyższa kara pieniężna spadła na PKO Bank Polski — 29 mln zł. Został ukarany za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów poprzez m.in. dowolne zmienianie oprocentowania kredytów.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane