UOKiK na tak dla Ubera

Karolina Zawadka
opublikowano: 05-05-2016, 22:00

Sprzeciw taksówkarzy okazał się bezpodstawny. Zdaniem urzędu aplikacja nie naruszała konkurencji.

W związku z kontrowersjami wokół działalności Ubera w Polsce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) przyjrzał się działaniu platformy, łączącej kierowców i pasażerów. Wczoraj opublikował stanowisko. Dotychczasowa kontrola wykazała, że nie ma konieczności interwencji urzędu w zakresie ochrony interesów konsumentów oraz konkurencji. Ubera od podobnych aplikacji odróżnia fakt, że nie ma powiązania z żadną korporacją taksówkarską. Ich kierowcy nie muszą posiadać licencji na przewóz taksówką, zaś opłata naliczana jest na podstawie faktycznej długości trasy i czasu jej przebycia, a nie — jak w przypadkutaksówek — na podstawie taksometrów. Dodatkowo użytkownicy mają prawo wybrać kierowcę na podstawie typu pojazdu i ocen innych osób. Według UOKiK, działalności Ubera bliżej jest do platform umożliwiających rezerwację hotelu czy dokonanie zakupu w internecie niż do aplikacji, które oferują usługi przewozowe świadczone przez korporacje taksówkarskie. W ocenie UOKiK, popularność platformy wynika z wykorzystania nowoczesnych technologii, co zwiększa funkcjonalność aplikacji i obniża koszty. Działania Ubera nie zmierzają do wyeliminowania konkurencji, ponieważ stosowane przez nich technologie są ogólnodostępne — uzasadnił regulator. Dodatkowo aplikacja może nie być optymalna dla wszystkich, ponieważ nie ma możliwości płatności gotówką oraz niemożliwa jest anonimowość.

Warunki, które muszą spełniać kierowcy Ubera, różnią się od wymagań dla taksówkarzy. Według UOKiK, najważniejsze, by kierowcy informowali użytkowników, że korzystanie z platformy różni się od taksówek. Uber wyraźnie zastrzega, że nie świadczy usług transportowych ani nie jest przewoźnikiem. W opinii UOKiK, platforma posiada taki sam poziom ochrony wysokości taryfy jak korporacje taksówkarskie, gdyż wysokość opłat jest kalkulowana na podstawie przejrzystych stawek i obiektywnych parametrów. Regulator podsumowuje, że usługa Uber pozytywnie wpływa na rozwój konkurencji. Dla klientów pojawienie się nowego gracza oznacza zwiększenie możliwości wyboru, zaś dla pozostałych firm stanowi wyzwanie, aby podnosić jakość i innowacyjność swoich usług. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Zawadka

Polecane