UOKiK nie wykosi obłudnych reklam

Komitet Rady Ministrów odrzucił pomysł błyskawicznego i całkowitego blokowania nieuczciwych kampanii reklamowych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nie dostanie silnej broni przeciwko firmom emitującym np. reklamy mogące wprowadzać konsumentów w błąd. Chciał odebrać im prawo do zaskarżania tzw. rygoru natychmiastowej wykonalności swoich decyzji. Mimo wsparcia Ministerstwa Finansów pomysł upadł po interwencji Rządowego Centrum Legislacji (RCL), które zarekomendowało Komitetowi Rady Ministrów jego odrzucenie. Komitet zgodził się z opinią, że propozycja UOKiK odbiera firmom możliwość odwołania się do sądu, co jest niezgodne z konstytucją. Urząd obstaje przy swoim.

Pokłosie Amber Gold

Pod koniec sierpnia 2012 r. premier Donald Tusk wskazał w Sejmie przyczyny oraz winnych afery Amber Gold. Mocno dostało się m.in. urzędowi antymonopolowemu.

— Nie do zaakceptowania jest, że UOKiK uznał za uczciwe reklamy dotyczące lokat Amber Gold. Urzędowi zabrakło albo odwagi, albo refleksu, albo gotowości do działania — oskarżał premier 30 sierpnia. Swoje dorzucił też minister finansów.

— UOKiK miał możliwości, by zakazać Amber Gold reklamowania swoich usług — przekonywał Jacek Rostowski.

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK, twierdziła, że reklamy firmy Marcina P. nie wprowadzały w błąd, a ponadto przepisy nie dawały podstaw do ich zakazania. W celu zapobieżenia podobnym problemom w przyszłości zaproponowała rządowi zmiany w prawie, uniemożliwiające firmom zaskarżanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji. Propozycja znalazła się w dużym projekcie założeń nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

— Zgodnie z rekomendacjami Komitetu Stabilności przygotowaliśmy zmiany w prawie. Aby zwiększyć skuteczność naszych działań, planowaliśmy wprowadzenie przepisu, dzięki któremu nie byłoby możliwe wstrzymywanie rygoru natychmiastowej wykonalności. Jest to szczególnie ważne, m.in. w przypadku decyzji o wycofaniu reklamy, która narusza zbiorowe interesy konsumentów. Propozycja nie została uwzględniona przez Komitet Rady Ministrów — mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. To oznacza, że propozycja została zablokowana i nie będzie przedstawiona całemu rządowi.

Bitwa o rygor

Obecnie firmy mogą zaskarżać rygor natychmiastowej wykonalności do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a później do sądu apelacyjnego. Na rozpatrzenie zażalenia trzeba niekiedy czekać nawet kilka miesięcy. — Możliwość zaskarżania rygoru nie pozwala na szybkie i skuteczne egzekwowanie prawa — uważa prezes UOKiK.

Zapewnia, że nie szafuje rygorem. — Rocznie wydajemy tylko kilka decyzji z takim rygorem i to w sprawach wyjątkowych, gdy informacje wprowadzające konsumentów w błąd znacząco naruszają interesy konsumentów — dodaje szefowa urzędu. Aleksander Barczewski, były radca prawny UOKiK, uważa, że nie ma co tragizować.

— Sądy często uchylają rygor natychmiastowej wykonalności, ale nie należy zapominać, że trzeba go stosować od razu. Wyjaśnię na przykładzie: prezes UOKiK nadaje rygor natychmiastowej wykonalności zakazowi reklamy. Firma musi zaprzestać tej reklamy w chwili otrzymania rygoru. Może jednak go zaskarżyć do sądu i domagać się jego uchylenia — tłumaczy mecenas Aleksander Barczewski. UOKiK ripostuje.

— To tylko teoria. W praktyce firmy zazwyczaj nie stosują się do rygoru. Gdyby nie mogły go zaskarżyć, musiałyby się do niego stosować od razu — mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK.

— UOKiK nie jest nieomylny i konieczna jest sądowa kontrola rygoru — uważa Aleksander Barczewski.

— Propozycja UOKiK oznaczałaby całkowite zamknięcie przedsiębiorcom prawa do sądowej kontroli słuszności nadania rygoru natychmiastowej wykonalności, co łamałoby konstytucję — mówi Piotr Gryska, wiceprezes RCL. Resort finansów nie rezygnuje.

— Sprawa wymaga ponownego rozważenia — uważa Mirosław Sekuła, wiceminister finansów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / UOKiK nie wykosi obłudnych reklam