UOKiK: Postępowania ws. GetBack mają najwyższy priorytet

PAP
19-09-2018, 13:12

Postępowania w sprawie GetBack SA mają w UOKiK nadaną rangę najwyższego priorytetu, a mogą zakończyć się sformułowaniem zarzutu naruszenia zbiorowego interesu konsumentów - mówiła wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska podczas środowego posiedzenia sejmowej komisji gospodarki.

Chcesz być na bieżąco z informacjami na temat Getbacku? Zapisz się na nasz darmowy newsletter.

Zobacz więcej

UOKiK Fot: Krystian Maj/FORUM

Komisja rozpatruje informację prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o "działaniach podjętych w celu wyjaśnienia sprawy sprzedaży obligacji korporacyjnych GetBack oraz o kompetencjach UOKiK w zakresie ochrony konsumentów w przypadku oferowania przez banki i inne podmioty ryzykownych instrumentów finansowych".

Szef komisji Jerzy Meysztowicz (Nowoczesna) mówił podczas posiedzenia, że w sprawie GetBack "po raz kolejny Polacy zostali oszukani", więc państwo powinno zrobić wszystko, by nie stracili oni zaufania do instytucji publicznych i finansowych. Stąd, mówił, należy dokładnie wyjaśnić tę aferę.

Informacje UOKiK przedstawiła wiceprezes Dorota Karczewska. Przyznała, że już w kwietniu br. UOKiK wszczął postępowanie w sprawie GetBack, reagując na informacje, że przy sprzedawaniu obligacji windykatora mogło dochodzić do tzw. misselingu, czyli sprzedawania produktów finansowych niedopasowanych do potrzeb klienta.

Obecnie Urząd prowadzi cztery postępowania wyjaśniające, mówiła, które dotyczą samej spółki GetBack, a także podmiotów oferujących obligacje spółki - Polskiego Domu Maklerskiego, IdeaBanku, Lion's Banku.

"Te postępowania mają nadaną rangę najwyższego priorytetu w UOKiK" - podkreślała Karczewska.

Zaznaczyła, że postępowania mogą się zakończyć np. zarzutem naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Wyjaśniała, że jeśli zostanie to przez Urząd udowodnione i decyzja się uprawomocni - sądy w postępowaniu cywilnym będą tą decyzją UOKiK związane.

Karczewska przyznała też, że UOKiK na bieżąco jest w kontakcie z przedstawicielami obligatariuszy. Wyjaśniała, że obecnie w przypadku GetBack można mówić o trzech płaszczyznach - to odpowiedzialność karna sprawców afery, którą zajmuje się prokuratura, odpowiedzialność administracyjna, czym zajmuje się m.in. UOKiK, a także szukanie możliwości indywidualnej pomocy prawnej osobom poszkodowanym.

Za najlepszą podstawę do dochodzenia roszczeń UOKiK uważa w tym przypadku ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która jest stosunkowo rzadko stosowana - mówiła.

Wiceprezes Karczewska dodała, że problemem jest też zapobieganie w przyszłości takim sytuacjom, jak sprawa GetBack. Zwróciła uwagę, że jedną z przyczyn może być praktyka, że im produkt finansowy jest bardziej toksyczny, tym prowizja dla sprzedającego wyższa. Stąd UOKiK proponuje m.in. wprowadzenie limitu wynagrodzeń dla sprzedających takie produkty oraz ujednolicenie wynagrodzeń. 

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Prawo / UOKiK: Postępowania ws. GetBack mają najwyższy priorytet