UOKiK weźmie się za firmy

Parlament wyposażył urząd antymonopolowy w bardzo mocne uprawnienia kontrolne. Przedsiębiorcy muszą mieć się na baczności.

Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Trafi ona teraz na biurko prezydenta. Wejdzie w życie pół roku od opublikowania w Dzienniku Ustaw. Niewykluczone, że zacznie obowiązywać pod koniec pierwszego kwartału 2016 r. Nowelizacja przyznaje bardzo szerokie kompetencje prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Zobacz więcej

Adam Jasser Krystian Maj/FORUM

W czasie rządowych i parlamentarnych prac nad projektem środowiska przedsiębiorców alarmowały, że propozycje w nim zawarte są niezwykle groźne dla firm, przyznają zbyt dużą władzę urzędowi, wiele z nich łamie konstytucję. Zarówno rząd, jak i parlament pozostali głusi na apele biznesu o opamiętanie. Adam Jasser, prezes UOKiK, argumentował, że nowe regulacje są konieczne dla zwalczania nieuczciwej sprzedaży usług, szczególnie na rynku finansowym.

— Jesteśmy na takim etapie rozwoju rynku, że nieuczciwa sprzedaż staje się niemal normą. Wytyczamy ścieżkę, którą inne kraje UE też będą chciały z czasem pójść. Bardzo istotnym elementem jest nowa procedura usuwania klauzul niedozwolonych z obrotu prawnego — mówił PAP Adam Jasser.

Dziś o niedozwolonych klauzulach orzeka sąd. Nowe regulacje zupełnie zmieniają obecny system. Teraz to prezes UOKiK będzie orzekał, czy dana klauzula zawarta w umowie z konsumentem jest dozwolona czy nie. Za stosowanie zakazanych klauzul (abuzywnych) grozić będzie kara nawet do 10 proc. rocznego obrotu firmy. Od decyzji urzędu będzie przysługiwało odwołanie do sądu.

Kolejną poważną bronią UOKiK będzie wydawanie tzw. decyzji tymczasowych, np. zakazujących wprowadzania na rynek określonych produktów czy usług. Decyzje takie będą natychmiast wykonalne, gdyż nie zablokuje ich wniesienie odwołania. Nowe przepisy pozwolą UOKiK-owi wysyłać do firm tzw. tajemniczego klienta (za zgodą sądu), który sprawdzi sposób oferowania produktów czy usług oraz procedurę zawierania umów. Zupełną nowością są też regulacje nakazujące firmom (szczególnie instytucjom finansowym) badania, czy oferowany produkt finansowy odpowiada potrzebom danego klienta.

Jako przykład UOKiK wskazywał proponowanie skomplikowanych produktów finansowych czy ubezpieczeniowych osobom starszym. W celu ostrzeżenia społeczeństwa przed nieuczciwymi produktami i usługami urząd będzie mógł bezpłatnie publikować w mediach publicznych odpowiednie komunikaty.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / UOKiK weźmie się za firmy