UPC porządkuje grupę

Radosław Omachel
opublikowano: 07-01-2003, 00:00

Borykająca się z kłopotami finansowymi grupa UPC restrukturyzuje polskie firmy. Zdecydowano już o likwidacji spółki Atomic TV, ale to podobno nie koniec zmian. Znikną też niektóre kanały.

UPC, największy w Polsce operator kablowy, postanowił zlikwidować spółkę Atomic TV.

— Prowadzimy restrukturyzację, której celem jest ujednolicenie struktury firmy. Część spółek — w tym Atomic TV — zostanie zlikwidowana — mówi Dorota Zawadzka, rzecznik UPC Telewizja Kablowa.

UPC ma 100 proc. udziałów w Atomic TV. W 2000 r. holenderski operator kablowy utworzył na polskim rynku joint venture z MTV. Przy wykorzystaniu bazy Atomic TV UPC i MTV uruchomiły polskojęzyczny kanał MTV Polska (UPC ma 50 proc. udziałów w MTV Polska). Program jest produkowany w byłych studiach Atomic TV, a nadawany z siedziby MTV w Londynie. Atomic TV został jednak wyłączony z procesu produkcyjnego.

W przypadku sieci kablowych UPC wybrało ścieżkę konsolidacji. Do takiej operacji doszło w Szczecinie, gdzie PTK Szczecin przejęła Szczecińską TK, oraz Otwocku (Otwocka TK).

Obecnie największym problemem dla wszystkich operatorów kablowych jest dostosowanie się do wymogów znowelizowanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Nowe przepisy zniosły m.in. licencję ustawową, na której podstawie operatorzy płacili tantiemy w formie zryczałtowanej opłaty. Nowelizacja znacznie podnosi koszty i zmusza operatorów do podpisywania umów z każdym nadawcą oddzielnie. Z kablówek zniknie więc część kanałów.

— Na razie nie wyłączyliśmy żadnego kanału. Prowadzimy negocjacje z nadawcami. Wiadomo jednak, że część programów zniknie z naszej oferty, bo zagraniczni nadawcy często nie mają licencji na nadawanie programów na terenie Polski — mówi Dorota Zawadzka.

W najbliższych tygodniach z oferty UPC wycofane zostaną m.in. RTL i SAT1. Lista kanałów zastępczych jest przygotowy- wana.

Restrukturyzacja w UPC trwa już kilkanaście miesięcy. Zadłużenie jednego z największych na świecie operatorów kablowych szacuje się na blisko 11 mld EUR (44 mld zł). Nic dziwnego, że koncern ogranicza koszty. Dotyka to również polski oddział UPC, który po latach prosperity pod koniec lat 90. wstrzymał prowadzone intensywnie akwizycje. Liczba abonentów UPC Telewizji Kablowej ustabilizowała się na poziomie 1 mln.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Radosław Omachel

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy