Urzędy rzucają innowatorom kłody pod nogi

Dorota Zawiślińska
10-05-2018, 22:00

Mali i średni gracze chcą stawiać na technologie, ale blokuje ich biurokracja, brak fachowców i pieniędzy na rozkręcenie inwestycji

Na jakie bariery napotykają przedsiębiorcy we wdrażaniu nowatorskich rozwiązań? Jakiej pomocy oczekują od państwa, dzięki której mogliby częściej inwestować w pionierskie projekty? M.in. na te pytania odpowiadają autorzy badania „Smart Industry Polska 2018”, przygotowanego przez Instytut Kantar Millward Brown dla Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii oraz firmy Siemens.

OCZEKIWANIA BIZNESU:
Wyświetl galerię [1/2]

OCZEKIWANIA BIZNESU:

Patrycja Klarecka, prezes PARP, podkreśla, że innowatorzy oczekują od państwa atrakcyjniejszych ulg podatkowych i stworzenia systemu edukacyjnego dostosowanego do potrzeb rynku. Fot. ARC

— Polski przedsiębiorca często musi walczyć o utrzymanie firmy na konkurencyjnym rynku. Mierzy się z barierami utrudniającymi rozwój technologii. Konsekwencją tych zmagań jest odkładanie na drugi plan innowacyjnych projektów i długofalowej strategii. Z drugiej strony przedstawiciele biznesu są coraz bardziej świadomi znaczenia technologii dla rozwoju ich firm — mówi Tomasz Haiduk, dyrektor branż przemysłowych w firmie Siemens.

Z raportu wynika, że przedsiębiorstwa na wdrażanie nowych technologii przeznaczają średnio 14,5 proc. przychodów. Pomimo trudności w prowadzeniu nietuzinkowych projektów, firmy MSP z branży przemysłowej wciąż planują inwestycje w innowacje. Większość z nich stawia na podnoszenie kompetencji pracowników, oferując im szkolenia.

— Przedsiębiorcy twierdzą, że nie mają czasu i pieniędzy, aby podejmować innowacyjne przedsięwzięcia. Brakuje im odpowiednio wykształconych kadr i wsparcia ze strony instytucji publicznych. Jakiej pomocy oczekują ze strony państwa? Ulg podatkowych i stworzenia odpowiednich ram edukacyjnych dostosowanych do potrzeb rynku — twierdzi Patrycja Klarecka, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Bez planu i wizji

Zwraca uwagę, że od tego roku obowiązuje nowa zachęta podatkowa, dzięki której firmy powinny coraz śmielej inwestować w nowatorskie rozwiązania. Przypomnijmy: jeszcze w ubiegłym roku przedsiębiorcy prowadzący działalność badawczą mogli potrącić tylko 50 proc. kosztów kwalifikowanych. W tym roku jest to 100 proc. Przewidująca te rozwiązania tzw. druga ustawa o innowacyjności uprzywilejowuje szczególnie centra B+R. Od tego roku odliczenia z tytułu ulgi poszybowały dla nich do poziomu 150 proc.

Warto podkreślić, że ponad 60 proc. przedsiębiorców — skupiając się na codziennej działalności — zapomina o długofalowej strategii innowacji. Zdaniem ekspertów, procesy rozwojowe w przedsiębiorstwach są hamowane przez brak czasu i pieniędzy na realizację.

Autorzy badania wskazują, że wprowadzanie na rynek oryginalnych rozwiązań wymaga również odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. 53 proc. szefów firm ma problem z ich pozyskaniem. Menedżerowie narzekają również na biurokrację i niewystarczającą zachętę ze strony urzędów do podejmowania innowacyjnych działań. Co więcej, trudności z uzyskaniem unijnych dotacji na rozwój technologii zgłasza aż 73 proc. szefów mikrofirm. W całym sektorze MSP odsetek ten wynosi 58 proc.

Z raportu wynika ponadto, że co trzecia firma korzystała z kredytów lub innych form finansowania długiem, aby rozwijać innowacje. Wciąż chce tak robić ok. 50 proc. przedsiębiorstw. Natomiast ponad połowa przedstawicieli biznesu zamierza walczyć o pieniądze unijne z programów operacyjnych wspierających pionierskie projekty.

Postawić na automatyzację

Eksperci podkreślają, że najczęściej stosowanymi obecnie rozwiązaniami sprzyjającymi rozwijaniu innowacji są automatyzacja linii produkcyjnych, oprogramowanie do analityki danych i obniżające koszty prototypowania. Natomiast takie technologie, jak sztuczna inteligencja, analityka big data i cloud computing nie są popularne wśród drobnych graczy. Co ciekawe, mikrofilmy, częściej niż małe i średnie spółki, stosują drukowanie przestrzenne (3D).

Tomasz Haiduk zwraca uwagę na korzyści wynikające z wdrażania w firmach rozwiązań związanych z tzw. rewolucją przemysłową 4.0, w tym m.in. z digital twin (ang. cyfrowy bliźniak).

— Chodzi o stworzenie cyfrowego modelu produktu, zapewniającego praktycznie bezkosztowe testowanie nowych wersji lub modyfikacji rozwiązań technicznych, m.in. w maszynach i urządzeniach elektrotechnicznych. Dzięki wspomnianej koncepcji proces inżynieryjny w firmie może obejmować symulacje systemów, analizę ich części składowych i podzespołów — tłumaczy Tomasz Haiduk.

Autorzy raportu podkreślają, że decyzje o wdrażaniu innowacji w przedsiębiorstwach podejmują najczęściej ich właściciele. W dalszej kolejności wpływ na to mają przedstawiciele zarządów spółek i działów produkcji. Wspomniane decyzje w najmniejszym stopniu zależą natomiast od finansistów i specjalistów ds. sprzedaży.

— W wielu przedsiębiorstwach dominuje jeszcze jednoosobowy model zarządzania, który polega na tym, że właściciel decyduje prawie o wszystkim, zamiast umiejętnie delegować zadania — tłumaczy Tomasz Haiduk.

Jak dodaje, warto, aby przedsiębiorcy potrafili współpracować w konsorcjach z innymi firmami z branży — bo w dłuższej perspektywie się to opłaca.

Aż 80 proc. respondentów badania zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z wprowadzania innowacji w firmach. Ich zdaniem, inwestowanie w technologie przekłada się na wzrost rentowności, przychodów, sprzedaży i produkcji spółek, a także na większą liczbę nowych klientów. Więcej pożytku z nowatorskich rozwiązań spodziewają się przedstawiciele średnich firm, a mniejsze przedsiębiorstwa podchodzą do innowacji z... mniejszym entuzjazmem.

45 proc. Taki odsetek mikro-, małych i średnich firm nie ma działu B+R.

65 proc. Tylu przedsiębiorców uważa, że rozwój technologicznych ich firm jest hamowany przez brak pieniędzy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Urzędy rzucają innowatorom kłody pod nogi