Usługa szyta na miarę firmy

16-02-2017, 22:00

Aby zapewnić wykonanie ważnych dla biznesu zadań na poziomie, warto rozważyć skorzystanie z zewnętrznych ekspertów

W ostatnich latach rynek outsourcingu stał się jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów na świecie. Korzystanie z zewnętrznych specjalistów jest nie tylko sposobem na oszczędność, ale również na zwiększenie efektywności czy jakości usług, zarówno dla korporacji, jak i małych i średnich przedsiębiorstw. Także w Polsce branża staje się siłą napędową nowoczesnego biznesu i ma duży wpływ na tempo wzrostu naszej gospodarki.

Zobacz więcej

POZWÓL SIE WYRĘCZYĆ: — Nie możemy być najlepsi we wszystkim. Decydując się na zewnętrznego partnera w określonym obszarze, możemy sami skupić się na innych zadaniach — mówi Marzena Jurkiewicz, prezes zarządu CRS Polska. RAFAŁ KLIMKIEWICZ-EDYTOR

— Outsourcing ma kilka kluczowych zalet. Główna to specjalistyczna wiedza. Nie możemy być najlepsi we wszystkim, co towarzyszy naszemu biznesowi. Decydując się na zewnętrznego partnera w określonym obszarze, możemy sami skupić się na innych zadaniach i głównych celach firmy. Pamiętajmy, że wykonujący zadanie bierze za nie pełną odpowiedzialność — mówi Marzena Jurkiewicz, prezes zarządu CRS Polska. — Firmy, które korzystają z outsourcingu, mogą całkowicie skoncentrować się na rdzeniu swojej działalności, a przekazując podmiotom zewnętrznym część pozostałych obszarów, zapewniają ich prawidłowe działanie. Tak więc za każdy z obszarów danego przedsiębiorstwa odpowiada specjalista. Takie działanie zwiększa efektywność, uwalnia potencjał innowacyjności i tym samym buduje przewagę nad konkurencją — dodaje Łukasz Walerjan, prezes zarządu i współwłaściciel Blue Idea. Z najnowszej edycji badania Deloitte „Global Outsourcing Survey 2016” wynika, że podstawową korzyścią z outsourcingu jest wciąż ograniczenie kosztów. Uważa tak aż 59 proc. ankietowanych. Na znaczeniu zyskują również możliwość koncentracji na rozwoju biznesu (57 proc.), co jest realne dzięki zleceniu na zewnątrz takich operacji, jak zarządzanie zasobami IT, finansami i rachunkowością czy marketingiem. Natomiast dla 47 proc. respondentów najważniejsza okazała się możliwość poszerzenia skali swoich działań.

Nie tracić czujności

Mimo korzyści wynikających z przekazania części procesów biznesowych na zewnątrz outsourcing jako kooperacja może wiązać się z ryzykiem. Gros przedsiębiorców obawia się przede wszystkim przekazywania poufnych informacji czy chociażby utraty kontroli nad obsługą swojego klienta.

— Dobierając partnera biznesowego, któremu chcemy przekazać część procesów, należy zwrócić uwagę nie tylko na jego ofertę. W zależności od tego, jak ścisła będzie ta współpraca, może okazać się, że dużo ważniejsze jest, jak z takim kooperantem się dogadujemy — czy nasze cele są zbieżne albo jak podchodzimy do różnych elementów codziennej pracy. Ważne jest też, aby nie tracić czujności i nie pozwolić, aby nasz partner spoczął na laurach. Dlatego pomimo stałej współpracy warto od czasu do czasu zbierać oferty od różnych firm. Co najwyżej utwierdzimy się w przekonaniu, że nasz partner ma wciąż dobrą ofertę — komentuje Rafał Suchożebrski, dyrektor sprzedaży z Onex Group.

— Kiedy pięć lat temu otwierałem swoją firmę, prowadziłem ją wspólnie z żoną. Samodzielnie pozyskiwaliśmy klientów, obsługiwaliśmy ich i zapewnialiśmy obsługę posprzedażową. Z biegiem czasu konsumentów przybywało, a do realizacji zadań trzeba było zatrudnić kolejne osoby. Kluczowe było również pojawienie się wspólnika. Dla kogoś, kto stworzył firmę od zera i w której robił wszystko, delegowanie zadań innym i tworzenie obszarów odpowiedzialności jest ciężkie. Jednak trzeba to zrobić — bez tego nie da się rozwijać firmy — mówi Łukasz Walerjan. Z jego punktu widzenia nie ma różnicy pomiędzy delegowaniem zadań pracownikowi a firmie outsourcingowej. W obu przypadkach kluczowa jest „rekrutacja” i okres próbny.

— Szczególną uwagę stawiam na wartości, którymi pracownik lub dana spółka się kieruje. Traktuję je jako fundament, na którym można budować wspólną przyszłość. W początkowym okresie, jeszcze zanim nabierzemy do naszego partnera zaufania, bardzo ważne jest określenie zasad monitoringu wykonywanych zadań, parametrów do raportowania oraz formy i częstotliwości komunikacji — zwraca uwagę Łukasz Walerjan.

MSP zyskuje

Trend rozwoju outsourcingu sprzyja również polskim małym i średnim przedsiębiorstwom, które szczególnie na początku działalności stoją przed wyzwaniem optymalizacji zarządzania swoimi finansami.

— Jedną z cech charakterystycznych firm z sektora MSP jest łączenie zdobytego już doświadczenia z szybkością działania. Jeśli dodamy do tego outsourcing, to jeszcze bardziej można zwiększyć ich efektywność. Pozwala on bowiem koncentrować się firmie na tym, co robi najlepiej, czyli np. na produkcji. W takim przypadku wyodrębnienie na zewnątrz obszarów, takich jak księgowość, IT, prawo czy też sprzedaż, uwalnia rezerwy czasowe — podkreśla Łukasz Walerjan. Zdaniem Rafała Suchożebrskiego, outsourcing niweluje różnice pomiędzy małymi a dużymi podmiotami, jeśli chodzi o dostęp do wykorzystywanych rozwiązań.

— Im mniejsza firma, tym mniej zadań wykraczających poza jej podstawową działalność. W miarę rozwoju tych obowiązków przybywa. W momencie wzrostu to właśnie outsourcing pozwala młodej firmie znaleźć takie rozwiązania, które dorównają standardom dużych przedsiębiorstw — podkreśla Rafał Suchożebrski. Warto dodać, że 45 proc. respondentów badania Deloitte uważa outsourcing za najważniejszy czynnik aktywujący globalne działania M&A (Mergers and Acquisitions — fuzje i przejęcia). Poza perspektywą oszczędności, na którą wskazało 41 proc. ankietowanych, niemal równie ważna jest szybka, wieloaspektowa integracja firm z przejmowanymi na całym świecie przedsiębiorstwami — tak stwierdziło 39 proc. pytanych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Usługa szyta na miarę firmy