Polsce nadal pokutuje pogląd, że zarządzanie infrastrukturą informatyczną można zlecić firmie zewnętrznej, ale same aplikacje trzeba kupić. Usługi ASP obalają tę tezę.
Coraz powszechniejszy, tańszy, ale i szybszy dostęp do Internetu umożliwił stworzenie nowego sposobu dostarczania technologii informatycznych — ASP (Application Service Providing). Z oferty tej korzystają głównie wieloodziałowe firmy średniej wielkości.
Usługa ta służy zarządzaniu, utrzymaniu oraz wsparciu technicznemu aplikacji używanej przez firmy, a realizowanej przez zewnętrznego dostawcę przy zachowaniu ustalonego poziomu dostępności usług.
— W modelu ASP aplikacje i bazy danych przechowywane są na serwerach operatora, który udostępnia je firmie za stałą opłatę abonamentową. Dzięki temu przedsiębiorca nie musi inwestować w sprzęt i infrastrukturę sieciową, zatrudniać informatyków oraz kupować drogich pakietów oprogramowania. Do obsługi aplikacji ASP wystarcza stałe łącze internetowe oraz komputer wyposażony w przeglądarkę www — informuje Zbigniew Rymarczyk, prezes CDN.
Usługi ASP są dla firm, które chcą dokonać wymiany starego oprogramowania lub chcą mieć dostęp do pewnej funkcjonalności.
— ASP pozwala skoncentrować się na kluczowych kompetencjach firmy oraz zaangażować dział informatyki w strategiczne procesy, a procesy powtarzalne oddać w outsourcing. W ten sposób pozwalają na określenie i zdefiniowanie czynników decyzyjnych: rynkowych, ekonomicznych, organizacyjnych oraz motywacyjnych — mówi Dominik Mazur, kierownik projektu ASP w Incenti.
Efektywność realizacji procesu uzależniona jest od wyboru właściwego partnera dla usługi ASP oraz dokładnego sprecyzowania założeń kontraktu i zdefiniowania obszaru działalności firmy, który zostanie nim objęty.
Dominik Mazur wyjaśnia, że umowy ASP powinny być rozważane pod kątem funkcjonalności i wydajności. Kontrakt gwarantuje rozwój usług wraz z rosnącymi potrzebami na aplikacje w tym modelu. Dlatego umowy zawierane są najczęściej na okres 3-5 lat.
— Decydując się na ten typ usług należy przeanalizować nie tylko warunki cenowe i techniczne, ale i doświadczenie dostawcy. Niestety, problemem są łącza — za drogie i zawodne. Dlatego dodatkowo oferujemy łącza zapasowe — wyjaśnia Tomasz Wasilewski z firmy Zeto w Poznaniu.
Usługi ASP obejmują systemy ERP i CRM, systemy dla sektora medycznego oraz systemy szkoleniowe. W przypadku Incenti są to rozwiązania wspomagające zarządzanie, jak Oracle Fast Forward czy Impuls BPSC, oraz program służący zarządzaniu Szafir firmy Prokom.
W ofercie Comarchu znajduje się np. CDN Optima, wyposażona w moduły faktury, kasa, magazyn, księga podatkowa, kadry i płace, środki trwałe i analizy. Oprogramowanie występuje też w wersji pozwalającej na podgląd danych finansowych, księgowych i sprzedażowych. Dedykowana jest głównie klientom biur rachunkowych.
Comarch oferuje też CDN XL, zintegrowany system, pozwalający na gromadzenie dużej ilości danych. Dzięki modułom zamówienia internetowe oraz obsługa handlu mobilnego wykorzystuje formy handlu elektronicznego. Zawiera moduły administracja, handel, serwis, zamówienia, controlling, produkcja, CRM, zamówienia internetowe oraz podsystem sprzedaży off-line. Z kolei CDN Egeria to system ERP wspomagający zarządzanie firmą, kieruje procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie oraz wspomaga procesy decyzyjne. Odbiorcą mogą być średnie i duże firmy.
Zeto Poznań udostępnia moc obliczeniową procesorów centrum outsourcingowego, zarządzanie systemem telekomunikacyjnym oraz aplikacje użytkowe klasy ERP.
— Nasza oferta usług typu ASP obejmuje dostęp do zintegrowanego systemu klasy ERPImpuls, firmy BPSC. Miesięczna opłata za eksploatację systemu na stanowisku roboczym obejmuje opłaty za licencje, za asystę techniczną oprogramowania oraz opłaty za użytkowanie zasobów Data Center — mówi Tomasz Wasilewski.
Jak zapewniają dostawcy, firmy zainteresowane rozwiązaniami w modelu ASP mogą przetestować je za darmo z możliwością wcześniejszej parametryzacji.