Usługi oplatają biura

03-05-2018, 22:00

Warszawskie biurowce przestają służyć wyłącznie jako miejsce do pracy. Najemcy oczekują czegoś więcej.

Warszawa umacnia pozycję centrum biznesowego Europy Środkowo-Wschodniej. Analitycy twierdzą, że najlepsze jeszcze przed nami.

Zobacz więcej

NOWE METRY POD HANDEL I USŁUGI: Katarzyna Michnikowska z Colliers International informuje, że w 2018 r. w Warszawie planowanych do oddania jest około 40 tys. mkw. powierzchni handlowo- -usługowej, rozlokowanej w prawie 45 biurowcach. Fot. ARC

— Firmy już obecne w stolicy planują dalej rozwijać działalność, co z pewnością będzie napędzać popyt na przestrzeń biurową. Ta tendencja w połączeniu z dużą liczbą nowych podmiotów na rynku dodatkowo wzmacnia prognozę wzrostu dla Warszawy. Dobre nastroje na rynku mają odbicie we wzmożonej aktywności najemców. W I kw. 2018 r. firmy podpisały umowy najmu ponad 202 tys. mkw. biur — mówi Anna Młyniec, dyrektor działu wynajmu powierzchni biurowych i reprezentacji najemcy JLL. Wraz ze wzrostem dojrzałości stołecznego rynku biurowego zmieniają się potrzeby najemców. Zdaniem Tomasza Trzósły, dyrektora zarządzającego JLL w Polsce, rośnie np. popyt na innowacyjne rozwiązania technologiczne.

— Przykładem może być integracja usług związanych z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością, które zwiększają atrakcyjność danego budynku w oczach najemców. Ciekawym narzędziem jest też tzw. śledzenie przepływu osób, co w efekcie sprzyja optymalizacji planowania przestrzeni i umożliwia dostosowywanie się na bieżąco do zmian nawyków i preferencji pracowników. Technologie są również kluczem do wzrostu znaczenia elastycznych przestrzeni pracy. Dowodem na to może być ostatnia decyzja Cambrige Innovation Center (CIC) o rozpoczęciu działalności w Warszawie, gdzie CIC będzie rozwijać start-upy, nowoczesne technologie oraz wspierać rozwój innowacyjnej społeczności w Warszawie — tłumaczy Tomasz Trzósło.

Rośnie także zapotrzebowanie na rozbudowane przestrzenie handlowo-usługowe w biurowcach. Według danych Colliers International, w około 500 nowoczesnych budynkach Warszawy pracuje obecnie ponad pół miliona osób, jednak tylko 30 proc. z nich jest zadowolonych z oferty handlowo-usługowej w swoim miejscu pracy. Najemcy najczęściej narzekają na brak kantyn z prostymi posiłkami dobrej jakości i w przystępnej cenie. Wśród oczekiwanych udogodnień przeważnie wymieniają klub fitness albo siłownię oraz sklep z artykułami spożywczymi. Ucieszyliby się także z bogatszej oferty sektora zdrowie i uroda. Kobiety — z aptek i drogerii, a mężczyźni — m.in. z dostępu do usług fryzjerskich. Z analizy Colliersa wynika, że powierzchnię handlowo- -usługową oferuje 60 proc. warszawskich biurowców, jednakw 80 proc. z nich nie przekracza ona 2 tys. mkw. W zdecydowanej większości budynków zaplanowano maksymalnie 10 lokali. Największe części handlowo-usługowe mają Plac Unii, Koszyki, Royal Wilanów, Millennium Plaza i Europlex. Choć obiektów łączących funkcje biurowe z usługowymi jest w stolicy niewiele, sytuacja zaczyna się zmieniać.

— W ostatnim czasie możemy obserwować nowy trend polegający na zwiększaniu powierzchni handlowej w nowych biurowcach oraz inwestowanie w obiekty o funkcjach mieszanych. W biurowcach spotykamy się nie tylko z urozmaiconą ofertą gastronomiczną, kawiarniami czy sklepami spożywczymi i kioskami, ale coraz częściej mamy do czynienia z całym wachlarzem usług — pojawiają się centra fitness, kliniki medyczne, myjnie czy pralnie. Trend zmiany przestrzeni pracy i otoczenia biznesowego będzie się umacniał, co pozytywnie wpłynie na popyt na powierzchnie biurowe i rozwój jakościowy tego rynku — uważa Katarzyna Michnikowska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku Colliers International.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Usługi oplatają biura