Usługi przesądzają o atrakcyjności galerii

opublikowano: 30-10-2017, 22:00
aktualizacja: 30-10-2017, 23:10

Centra handlowe coraz chętniej wychodzą poza standardową ofertę zakupową, by przyciągnąć klientów.

W galeriach są dostępne strefy gastronomiczne, rekreacyjno-sportowe, co-workingowe.

Można nawet załatwić urzędowe sprawy i wykonać badania lekarskie. Na przykład Medic Express, budując sieć placówek medycznych w aglomeracjach, w tym roku otworzyła dwa punkty: w podwarszawskich Jankach i w Posnanii w stolicy Wielkopolski. Niedługo otworzy kolejny w krakowskiej Serenadzie, a w najbliższych trzech latach zamierza się rozwinąć do 25 placówek. W każdym punkcie na 85-120 mkw. mają działać po trzy gabinety lekarskie i laboratorium. Medic Express specjalizuje się w medycynie rodzinnej, pediatrii i medycynie pracy.

— Gdy zaczynaliśmy rozmowy z właścicielami galerii, patrzyli na nas z dużym dystansem. Dziś centra same przychodzą do nas z ofertą. Handel ucieka do internetu, więc centra handlowe muszą się rozwijać w kierunku usług — mówi Grzegorz Salachna, członek zarządu Medic Express.

Nowa szansa

Centra handlowe czują się zagrożone przez zakupy online, wciąż jednak jest wiele spraw, których się nie da załatwić przez internet lub zajmuje to więcej czasu niż udanie się do punktu usługowego w galerii. Ale choć usługi zaczynają wpływać na wybór przez klientów konkretnego centrum handlowego, zdaniem ekspertów Colliers International nie należy się spodziewać w najbliższych latach znacznej rozbudowy oferty usługowej w galeriach.

— Zmniejszanie powierzchni przez tradycyjnych najemców nie jest spowodowane zwalnianiem miejsca pod usługi. Wynika raczej z optymalizacji kosztów i przeniesienia części sprzedaży do internetu. W rezultacie część salonów sprzedaży przekształcanych jest w tzw. showroomy, gdzie towar można obejrzeć, by następnie kupić go online — zauważa Michał Malicki z działu powierzchni handlowych w Colliers International. Tym nie mniej do centrów handlowych wchodzą zarówno nowe podmioty usługowe, jak i spółki przenoszące lub rozwijające działalność prowadzoną dotychczas w innych miejscach.

— Firmy te dostrzegają dla siebie szansę w wyniku zmian, które zaszły na rynku, dotyczących oczekiwań klientów względem galerii handlowej. Dziś, gdy coraz więcej produktów można kupić w sieci, wizyta w galerii handlowej wiąże się coraz częściej z chęcią skorzystania właśnie z oferty usługowej, która nie ma alternatywy w internecie — podkreśla Krzysztof Wyrzykowski, starszy menedżer ds. najmu w dziale powierzchni handlowych w spółce Savills.

Zakupy z dodatkową atrakcją

Na przykład w warszawskiej Hali Koszyki właśnie powstała trzypiętrowa strefa co-workingowa sieci Mindspace. Zaoferuje 3 tys. mkw. przestrzeni,w której w jednym czasie może pracować około 400 osób. — Jest to rozwiązanie stosowane m.in. w Nowym Jorku, Berlinie czy Tel Awiwie. Tego rodzaju operatorzy biurowi rzadko kiedy byli dotąd kojarzeni w Polsce z obiektami handlowymi — zauważa Krzysztof Wyrzykowski.

Coraz chętniej lokuje się w galeriach również place zabaw dla dzieci, np. marka Fikołki ma już takie punkty w Warszawie. Ten w Arkadii wyróżniają czteropoziomowa konstrukcja — ścianka wspinaczkowa licząca 12 tras i kącik malucha z kawiarnią. W salach tematycznych prowadzone są warsztaty z gotowania, majsterkowania i tańca. Fikołki niedawno otworzyły salon również w C.H Wroclavia we Wrocławiu.

Także w warszawskim centrum handlowym Blue City zadbano o atrakcje dla dzieci, które mogą mogą skorzystać z oferty Krainy Futbolu — miniboiska do piłki nożnej ze sztuczną murawą. Dorośli zaś w tym czasie mogą pograć w squasha. W krakowskiej Serenadzie działa natomiast m.in. urząd miasta.

— Coraz częściej najemcy starają się łączyć funkcję zakupową z atrakcyjnymi usługami, które przyciągają klientów. W otwartej niedawno Galerii Północnej w Warszawie dostępny jest profesjonalny symulator lotów i pierwsze na Białołęce kino. Ponadto można się tu zrelaksować, pijąc kawę w ogrodzie na dachu galerii handlowej — opowiada Krzysztof Wyrzykowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Usługi przesądzają o atrakcyjności galerii