Va Park znalazł już inwestorów
Po czterech latach przepychanek w Warszawie mają pojawić się parkomaty
Pierwsze parkomaty staną na ulicach Warszawy prawdopodobnie w marcu. Spółka Va Park, która w kwietniu 1998 r. wygrała przetarg na stworzenie płatnych stref parkowania w centrum Warszawy, znalazła dwóch inwestorów, którzy pomogą jej w realizacji projektu wartego 25 mln zł. Są nimi stołeczne spółki: Mobitel i Towing.
Wyłonienie zwycięzcy w przetargu na stworzenie i obsługę płatnych stref parkowania zabrało władzom miasta ponad cztery lata. Podobnie było z wyborem firmy, która wprowadzi nowoczesny system biletowy dla stołecznej komunikacji. Sprawa została ostatecznie zamknięta w kwietniu 1998 r. Najlepszą ofertę złożył Va Park, którego właścicielem była wówczas gdańska firma Galaxy Group, powiązana z amerykańskim Worldwide Parking.
Dostaną pomoc
Szefowie Va Parku zdecydowali się jednak na dopuszczenie do interesu dwóch stołecznych konkurentów. Spółki Mobitel i Towing wykupiły w nim po 33 proc. udziałów. Galaxy Group ma również 33 proc., a 1 proc. należy do Mery Błonie.
— Każdy z partnerów ma doświadczenie i wiedzę, która przyda się do realizacji tego projektu. Podzieliliśmy się rolami— wyjaśnia Bogdan Mikucki, prezes Galaxy Group.
Mobitel, spółka kontrolowana przez Jana Kulczyka, zajmie się obsługą radiową systemu. Dysponuje bowiem radiową siecią transmisji danych — mobitex, do której podłączone zostaną wszystkie parkomaty. Centrum monitoringu będzie zbierało i analizowało wszelkie dane statystyczne napływające z parkomatów.
Towing jest również spółką zajmującą się odholowywaniem źle zaparkowanych pojazdów oraz zarządza kilkoma parkingami.
Miastu nie spieszno
Umowę z Zarządem Dróg Miejskich zwycięzca podpisał w sierpniu. Na realizację projektu otrzymał osiem miesięcy.
— Czekamy na dokumentację dotyczącą organizacji ruchu w Śródmieściu. Zarząd Dróg Miejskich miał ją dostarczyć do końca 1998 roku. Do tej pory nie dotarła — mówi Bogdan Mikucki.
Inwestują 25 mln zł
Wdrożenie systemu ma kosztować około 25 mln zł. Inwestycja zwróci się po 4-5 latach. Wpływami operator będzie dzielił się z miastem. Opłacalność tego przedsięwzięcia w dużej mierze zależy jednak od skuteczności w ściąganiu opłat, w czym pomagać ma straż miejska. Parkomaty dostarczy Mera Błonie.
Pierwszych 500 urządzeń dotrze do stolicy jeszcze w marcu. Łącznie będzie ich około 1200. Cena jednego wynosi 13 tys. zł.
WYŚCIG PO PARKOMATY
W Gdańsku i Sopocie płatne parkowanie wprowadzono pięć lat temu. Parkomaty zamontowała Galaxy Group. Za dostarczenie urządzeń i ich nadzorowanie firma zatrzymuje połowę wpływów z opłat. Reszta trafia do kasy miasta. Galaxy Group zamontowała też parkomaty w Rybniku, Kartuzach i Pile. Obecnie trwa przetarg na podobny system we Wrocławiu. W Poznaniu natomiast jeden przetarg został unieważniony, ale będzie kolejny. Od dwóch lat do wprowadzenia systemu przymierza się również Kraków.
Tomasz Siemieniec