VAT restrykcyjny dla gadżetów

opublikowano: 02-12-2019, 22:00

Wyższy limit upominkowy nie zachwieje finansami publicznymi — uważa prezes KIG.

Już 500 podpisów zebrała Polska Izba Artykułów Promocyjnych (PIAP) pod petycją w sprawie podniesienia wartości upominków wolnych od podatku od towarów i usług (VAT). Izba proponuje, aby roczny limit artykułów przekazanych tej samej osobie wynosił 200 zł netto, gdy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, czyli pozwalającą na ustalenie ich tożsamości. Obecnie jest to 100 zł. Natomiast jeżeli firma ich nie ewidencjonuje, jednostkowa cena prezentu bez VAT to 10 zł. Według PIAP należałoby ją zwiększyć do 80 zł. Takie zmiany wymagałyby znowelizowania art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którą większość upominków jest objęta stawką podstawową, czyli 23 proc. PIAP zapowiada, że planuje podjąć działania na rzecz zniesienia wspomnianego obowiązku ewidencji.

W jej ocenie jest on uciążliwy dla firm. W tym celu izba podjęła współpracę z kancelarią adwokacką. Wsparcia dla działań PIAP udziela Krajowa Izba Gospodarcza (KIG). Jej prezes Andrzej Arendarski wystosował do ministra finansów (MF) pismo z rekomendacją podniesienia limitów do kwot proponowanych od dłuższego czasu przez branżę reklamową i promocyjną.

Podkreślił, że ustawa o VAT nie zmieniła się od 15 lat, podczas gdy na rynku są nowe trendy i zwyczaje biznesowe, a regulacje dotyczące nieodpłatnego przekazywania towarów należą do najbardziej restrykcyjnych w Europie. Tymczasem kampanie reklamowe (BTL) stanowią istotny kanał pozyskiwania nowych klientów i są kluczowe do utrzymania trwałych relacji biznesowych. Prezes KIG zwraca uwagę, że w omawianej sprawie Polska wprowadziła dwa dodatkowe mechanizmy niewskazane w prawodawstwie Unii Europejskiej (UE). Po pierwsze nałożyła maksymalny limit kwotowy, co jest co prawda działaniem uznanym przez Trybunał Sprawiedliwości UE (TSUE) za zgodne z dyrektywą dotyczącą VAT, ale na takie ograniczenia zdecydowały się tylko niektóre państwa członkowskie Wspólnoty.

1cae78be-dad3-11e9-8a34-2a2ae2dbcce4
Polityka gospodarcza
Nie uciekniesz przed skutkami polityki gospodarczej. Zapisz się na nasz newsletter, by nie przegapić newsów, analiz i komentarzy. Zamieniamy słowa polityków na pieniądze
ZAPISZ MNIE
Polityka gospodarcza
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Nie uciekniesz przed skutkami polityki gospodarczej. Zapisz się na nasz newsletter, by nie przegapić newsów, analiz i komentarzy. Zamieniamy słowa polityków na pieniądze
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Po drugie: nasz kraj wprowadził obowiązek prowadzenia ewidencji obdarowanych. W konsekwencji polska legislacja jest wyjątkowo restrykcyjna, m.in. przez bardzo niski limit wartości wolnych od VAT. Zdaniem izby stawia to zagranicznych przedsiębiorców w uprzywilejowanej pozycji i utrudnia promowanie polskich towarów i usług zarówno w kraju, jak i za granicą. W piśmie do MF Andrzej Arendarski stwierdził, że „dążąc do znalezienia równowagi między koniecznością zapewnienia szczelności systemu podatkowego a minimalizacją obciążeń formalnych nakładanych na przedsiębiorców i panującymi na rynku zwyczajami biznesowymi, uważamy, że zaproponowane rozwiązania przysłużą się obu stronom”.

W jego opinii, limit 200 zł i rezygnacja z ewidencji nie zagrożą finansom publicznym i po roku od wprowadzenia zmian można by ocenić ich skutki i ponownie podnieść tę kwotę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy