VI NFI ratuje Spomasz
Z OUTSIDERA NA LIDERA: Spomasz, dzięki restrukturyzacji i wdrożeniu nowej strategii rozwojowej, ze spółki zagrożonej upadłością zmienił się w świetnie prosperujące przedsiębiorstwo — mówi Witold Radwański z zarządu NFI Magna Polonia. fot. ARC
Spomasz z Ostrowa Wielkopolskiego sprzeda grunty i nieruchomości stanowiące 40 proc. terenu zajmowanego przez spółkę. Obniży to koszty produkcji i pozwoli zwiększyć inwestycje.
NWZA Fabryki Maszyn Spożywczych Spomasz z Ostrowa Wielkopolskiego, spółki parterowej NFI Magna Polonia, zdecydowało 29 października o sprzedaży gruntów i nieruchomości fabrycznych, stanowiących około 40 proc. powierzchni firmy. Spomasz ma na tym zarobić około 1,5 mln zł. Te pieniądze pójdą na inwestycje.
Ze struktur przedsiębiorstwa wydzielona zostanie również, w samodzielny podmiot, odlewnia. Jest to końcowy etap restrukturyzacji Spomaszu, który ma umocnić firmę na pozycji lidera w sektorze obsługi branży młynarskiej. Nowy zarząd tego przedsiębiorstwa jest również inicjatorem procesu konsolidacji firm działających w tym sektorze. Rozmowy w tej sprawie — wcześniej zakończone fiaskiem — zostały ostatnio wznowione, właśnie pod patronatem Andrzeja Chojnackiego, nowego prezesa Spomaszu Ostrów Wielkopolski.
Sposób na zarządzanie
Spomasz jest producentem mlewników walcowych, walców i innych maszyn młyńskich oraz urządzeń dla branży rolno-spożywczej. Przed wniesieniem firmy do NFI Magna Polonia, spółka notowała straty.
— Spomasz był źle zarządzany, a ówczesny zarząd firmy nie miał pomysłu na rozwój przedsiębiorstwa. Sporym problemem było również zbyt wysokie zatrudnienie i nadmierne koszty produkcji, które decydowały o słabych wynikach — mówi Witold Radwański z zarządu NFI Magna Polonia.
Najpierw zatrudnienie
Restrukturyzacja firmy rozpoczęła się w 1996 roku. Naprawa objęła m.in. redukcję zatrudnienia — o 10 proc. (obecnie pracuje 300 osób), zmianę zarządu na początku 1998 r. oraz plan obniżenia kosztów produkcji. W efekcie wyniki Spomaszu zdecydowanie się poprawiły.
— Z pozycji outsidera balansującego na pograniczu rentowności spółka stała się liderem branży. Rentowność sprzedaży wynosi obecnie 9,5 proc., natomiast rentowność netto około 6 proc. — wyjaśnia Witold Radwański.