VII NFI połączy firmy rzeczne

Pytlos Cezary
opublikowano: 1999-02-02 00:00

VII NFI połączy firmy rzeczne

Fuzja Żeglugi Bydgoskiej i Odrytrans nastąpi jeszcze w tym roku

Jeszcze w tym roku pod szyldem VII NFI dojdzie do fuzji Żeglugi Bydgoskiej i Odrytrans — dwóch największych polskich przewoźników rzecznych. Problem w tym, że w Bydgoszczy wolą inwestora z zewnątrz.

W VII NFI, kontrolującym po 33 proc. udziałów w obydwu firmach, rozpoczęły się przygotowania do przyszłej fuzji dwóch przewoźników. Ich połączenie nastąpi w tym roku.

— Fuzja jest w ich interesie. Wymagała będzie jednak ogromnej pracy socjotechnicznej w Bydgoszczy — wyjaśnia Jan Sidorowicz, prezes VII NFI.

Żegluga Bydgoska nie czeka jednak z założonymi rękami na decyzję właściciela i aktywnie poszukuje inwestora, który wzmocni ją kapitałowo i zapewni ciągłość przewozów. Jest to możliwe tylko w przypadku pozyskania inwestora z branży wydobywczej.

Z kolei Odratrans z Wrocławia jest za połączeniem sił.

— Z oficjalnym stanowiskiem musimy się jednak wstrzymać do końca lutego, czyli do czasu zmian w radzie nadzorczej — mówi Michał Turek, prezes Odrytrans.

Ratunek w dzierżawie

Obydwie firmy są obecnie restrukturyzowane. W Odrzetrans oddzielono już działalność transportową i stoczniową od reszty majątku firmy. Spółka wydzierżawiła również firmom prywatnym wszystkie barki. W ciągu trzech lat musi jednak wydać na ich modernizację około 12-18 mln zł. Dzierżawców nie będzie bowiem stać na ich unowocześnienie.

W Bydgoszczy zdecydowano się na identyczny krok. Na rejestrację w sądzie czeka natomiast spółka Stocznie Śródlądowe Żeglugi Bydgoskiej z kapitałem zakładowym 200 tys. zł. Połączy ona trzy bazy stoczniowe tej firmy.

Kruszywo na autostrady

Przekształcenia w obydwu firmach już przyniosły pierwsze efekty. W Żegludze Bydgoskiej strata z działalności wyniosła bowiem zaledwie 770 tys. zł (w 1997 roku — 2, 8 mln zł). Odratrans odnotowała natomiast 500 tys. zł zysku.

Firmy zaczynają coraz więcej zarabiać na wydobyciu kruszywa rzecznego, wykorzystywanego w budownictwie. Dlatego duże nadzieje wiążą z budową autostrad, gdzie trafi część wydobywanego kruszywa. Żegluga Bydgoska podpisała już nawet list intencyjny z Gdańskim Przedsiębiorstwem Robót Drogowych, wykonawcą robót przy autostradzie A1. Odratrans zaangażowała się ponadto w program modernizacji infrastruktury Odry.

Cezary Pytlos