Viva Technology, czyli polskie start-upy kontra świat

aktualizacja: 25-05-2018, 08:48

Francja za sprawą targów Viva Technology na kilka dni stała się promotorem międzynarodowych, technologicznych start-upów. Firmy prezentują tu swoje rozwiązania samodzielnie lub pod “parasolem” globalnych gigantów. Są też polskie zespoły, choć wszelkie analizy wskazują, że rodzime środowisko start-upowe na europejskiej scenie odgrywa niewielką rolę.

Tylko w pierwszym kwartale 2018 r. z inwestycji zrealizowanych przez fundusze venture capital, inwestorów prywatnych i korporacyjnych do francuskich start-upów trafiło 500 mln USD (najnowszy raport KPMG). Co prawda niemiecki sektor startupowy zyskał ponad dwukrotnie więcej, ale w ostatnim czasie inwestycje we Francji, podobnie jak w Hiszpanii, dynamicznie wzrosły. W tym kontekście kraj ten otwiera sią również na międzynarodową wymianę innowacji, co dało się zauważyć na trwających od 24 do 26 maja w Paryżu targach Viva Technology 2018. 

Zobacz więcej

"Sektor start-upowy we Francji w ostatnich latach bardzo szybko się rozwinął, m.in. w zakresie promocji firm, w co angażuje się również sam prezydent Emmanuel Macron." Michel Eulr/Reuters

- Sektor start-upowy we Francji w ostatnich latach bardzo szybko się rozwinął, m.in. w zakresie promocji firm, w co angażuje się również sam prezydent Emmanuel Macron. Liczba start-upów rośnie tu błyskawicznie, otwierać zaczynają się one także na nowe rynki, jak Afryka, Korea Południowa. A promowane są - co już dało się zauważyć na paryskich targach - przez największe, międzynarodowe korporacje. “Swoimi” start-upami chwalą się tu m.in. IBM, Google, Facebook, L'Oréal, Lenovo, Orange. W tym zakresie w Polsce wciąż jeszcze brakuje nam “ułańskiej fantazji”. Zmierzamy we właściwym kierunku, ale rozwijamy się zbyt wolno - stwierdził Dariusz Żuk, szef sieci Business Link, jeden z gości odwiedzających w tym roku Viva Technology.  

Między dużym a małym biznesem

Kilka technologicznych nowości, zarówno własnych, jak i opracowanych wspólnie z partnerami i młodymi przedsiębiorcami, zaprezentowała na targach m.in. francuska firma L’Oréal. Zadebiutowała tu np. z inteligentnym lustrem ułatwiającym dopasowanie makijażu do indywidualnego stylu klientek, za stworzeniem którego stoi również firma ModiFace i start-up MemoMi. Wspólnie z ModiFace przygotowana została także nowa aplikacja łącząca użytkownika z wirtualnym doradcą makijażowym. L’Oréal pochwalił się ponadto obsługiwanym głosowo wirtualnym lustrem, “podsuwającym” produkty do wykonania konkretnego makijażu. Nad tym rozwiązaniem firma pracowała wspólnie z chińskim gigantem sprzedaży internetowej, Alibabą. 

W ramach marki La Roche-Posay, należącej do portfela L’Oréal, wdrożony i zaprezentowany na Viva Technology został natomiast koncept dozownika dla produktów pielęgnacyjnych, stanowiącego dodatkowy moduł do baterii prysznicowej. Powstał we współpracy z francuskim start-upem SkinJay. 

A wśród pozostałych wystawców Viva Technology spotkać można było m.in. francuską firmę Render, rozwijaną przez Laurenta Lefebvre, która do wirtualnej przestrzeni 3D przenosi zabytki, obiekty dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego. Wgląd do nich można uzyskać korzystając z aplikacji, smartfona i gogli VR.

Technologie polskich start-upów

Polacy w Paryżu wystąpili m.in. pod skrzydłami Orange. Na targi zaproszeni zostali przedstawiciele programu akceleracyjnego Orange Fab, którzy dołączyli do grupy międzynarodowych start-upów wspieranych przez firmę telekomunikacyjną. Polska grupa: spółka Whirla, proponująca system bezprzewodowego ładowania telefonów dla kawiarni, biur, centrów handlowych, Seedia - producent m.in. solarnych ławek, firma NaviParking, skoncentrowana na systemach optymalizowania i wyszukiwania wolnych miejsc parkingowych, oraz JT Weston - twórca aplikacji Makigami do optymalizowania czasochłonnych procesów biznesowych, np. fakturowania. 

- W sumie w Orange Fab mamy blisko 30 start-upów. Z najciekawszych przykładów: Wandlee, który tworzy chatboty na Messengera obsługujące klientów Orange Polska i Nju Mobile; generują nam leady sprzedażowe. W ramach akceleratora możemy testować tego typu rozwiązania, mamy możliwość wypracowania modelu współpracy i późniejszych działań komercyjnych. Start-upom oferujemy również dostęp do mentorów, również zewnętrznych ekspertów, udział w konferencjach i targach, międzynarodową promocję - zaznaczył Łukasz Skiba, ekspert R&D z Wydziału Inkubacji i Nowych Rozwiązań w Orange Polska, który do Paryża przyjechał razem ze start-upami.

Ponadto, na Viva Technology pojawiła się młoda firma Nethone, tworząca oparte na sztucznej inteligencji rozwiązania do zapobiegania fraudom i produkty z obszaru business intelligence. W Paryżu znalazła się wśród innowatorów promowanych przez Thalesa. Spółka jest jednym z uczestników organizowanego przez koncern kampusu dla start-upów Station F. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Viva Technology, czyli polskie start-upy kontra świat