Czytasz dzięki

Volvo dba o „ciało” dla elektryka

Najmniejszy SUV w ofercie będzie pierwszym modelem szwedzkiej marki podłączonym do prądu. Polacy muszą na niego poczekać dłużej

Już w połowie 2017 r. Volvo ogłosiło, że w przyszłości nie będzie samochodów tej marki bez silników elektrycznych, a spalinowe pojazdy będą stopniowo zastępowane tymi z napędami hybrydowymi. Nowe samochody elektryczne miały wjechać na rynek w latach 2019-21. Przyszłość właśnie stała się teraźniejszością.

SUV XC40 zajmuje drugie miejsce na liście bestsellerów Volvo, tuż za
nieco większym XC60. Szwedzi przyznają, że podwozie auta od początku było
projektowane z myślą o napędzie elektrycznym — duże akumulatory zostały
zintegrowane z podłogą karoserii, co obniża środek ciężkości, poprawia
prowadzenie i zmniejsza ryzyko dachowania.
Zobacz więcej

ZGODNIE Z PLANEM:

SUV XC40 zajmuje drugie miejsce na liście bestsellerów Volvo, tuż za nieco większym XC60. Szwedzi przyznają, że podwozie auta od początku było projektowane z myślą o napędzie elektrycznym — duże akumulatory zostały zintegrowane z podłogą karoserii, co obniża środek ciężkości, poprawia prowadzenie i zmniejsza ryzyko dachowania. Fot. ARC

Szwedzi pochwalili się, że w przyszłym miesiącu pokażą elektryczną wersję niewielkiego SUV-a XC40, który będzie pierwszym w pełni elektrycznym autem w historii marki. Premiera odbędzie się w słonecznej Kalifornii, więc Volvo planuje chyba zagrać na nerwach Elonowi Muskowi i jego Tesli, która ma tam swoją siedzibę. W pierwszej kolejności pojawi się w miejscach, gdzie auta na prąd nie są sensacją na drodze. Polacy na razie obejdą się smakiem.

— Sprzedaż nowego elektrycznego modelu Volvo XC40 ruszy w krajach, w których samochody elektryczne są popularne. Nie wiemy na razie, kiedy auto będzie dostępne w Polsce. Z pewnością nie ma takich planów w 2020 r. — mówi Stanisław Dojs, menedżer ds. PR w Volvo Cars Polska.

Nie ma się co dziwić takiej strategii, bo faktycznie nasz kraj jest w ogonie elektromobilności. Z danych z końca sierpnia udostępnianych w tzw. liczniku elektromobilności, przygotowywanym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, wynika, że w Polsce były zarejestrowane 6672 elektryczne samochody osobowe, z których dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne, a pozostałą część hybrydy typu plug-in. Infrastruktura też nie powala na kolana — stacji ładowania jest tylko 888.

Polska nie jest więc rynkiem pierwszego kontaktu. Nie wiemy na razie, czy Volvo będzie chciało powalczyć ceną lub osiągami. Na razie firma nie skupia się też na parametrach technicznych, czyli np. zasięgu na jednym ładowaniu lub mocy, ale przekazuje sporo informacji dotyczących bezpieczeństwa. Trudno oczekiwać czegoś innego po firmie, która wymyśliła pasy bezpieczeństwa.

Volvo przyznaje, że inżynierowie bezpieczeństwa musieli całkowicie przeprojektować i wzmocnić przednią część konstrukcji, aby poradzić sobie z brakiem silnika. W centrum uwagi są oczywiście pasażerowie, choć producent pomyślał także o akumulatorach, które mają pozostać nietknięte po ewentualnej kolizji samochodu.

„Akumulator jest chroniony przez klatkę bezpieczeństwa, która składa się z ramy z wytłaczanego aluminium i jest osadzona w środku karoserii samochodu, tworząc wbudowaną strefę zgniotu wokół akumulatora” — czytamy w komunikacie Volvo.

Koncern wzmocnił również tylną część nadwozia. Elektryczne XC40 będzie też pierwszym modelem Volvo wyposażonym w nowy system Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), w którego skład wchodzą radary, kamery i czujniki ultradźwiękowe. To już przedsmak kolejnej rewolucji, bo system stanowi podstawę dla przyszłej technologii autonomicznej jazdy.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane