I po kryzysie. W ubiegłym roku branża turystyczna wytworzyła 6 proc. PKB Polski, co jest najwyższym poziomem od 2007 r.
![POCIĄG NARODOWY: Joanna Mucha, minister sportu i turystyki (w środku), wiceminister Katarzyna Sobierajska i Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, chwalili się świetnym wynikiem w turystyce przyjazdowej 2012 r. na stacji Warszawa Stadion z widokiem na Stadion Narodowy. W końcu organizacja EURO 2012 dała 1,121 mld zł przychodów. [FOT. M. GRZEGORCZYK] POCIĄG NARODOWY: Joanna Mucha, minister sportu i turystyki (w środku), wiceminister Katarzyna Sobierajska i Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, chwalili się świetnym wynikiem w turystyce przyjazdowej 2012 r. na stacji Warszawa Stadion z widokiem na Stadion Narodowy. W końcu organizacja EURO 2012 dała 1,121 mld zł przychodów. [FOT. M. GRZEGORCZYK]](http://images.pb.pl/filtered/ea2faa45-9e4f-49a8-b02a-ebaa0cd27872/bd2f738b-dff9-59e8-931e-2df02273825b_w_830.jpg)
EURO dało kopa
Eksport turystyczny sięgnął 35,7 mld zł, czyli 4,9 proc. całego eksportu. Nad Wisłę przyjechało 14,8 mln zagranicznych turystów, o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Polacy też tłumnie wyruszyli na podbój ojczyzny — wzięli udział w 40,7 mln krajowych podróży, co oznacza wzrost o 38 proc.
— EURO 2012 okazało się wielkim sukcesem. Wykorzystaliśmy Rok Chopinowski, prezydencję Polski w UE, w tym roku mamy szczyt klimatyczny, w przyszłym m.in. Mistrzostwa Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn — wylicza Joanna Mucha, minister sportu i turystyki.
Wartość marki „Polska” mierzona przez Brand Finance Institute urosła w 2012 r. o 75 proc., najwięcej ze wszystkich 100 zbadanych krajów, do 472 mld USD. Dzięki temu Polska weszła do pierwszej dwudziestki państw o najbardziej wartościowej marce narodowej. W raporcie konkurencyjności turystycznej Polska awansowała z 58. pozycji w 2009 r. na 42.
Kampania na fali
W tym roku branża dalej rośnie. — W pierwszym półroczu Polskę odwiedziło 7,3 mln turystów, o 8,5 proc. więcej niż w tym samym czasie rok temu. Szacujemy, że w całym roku może być o 5-7 proc. więcej turystów zagranicznych niż w 2012 r. — mówi Katarzyna Sobierajska, wiceminister sportu i turystyki.
To oznacza 15,5 mln gości. Do przyjazdów do Polski zachęca też Polska Organizacja Turystyczna, która od 2010 do 2015 r. wyda 241,7 mln zł na kampanię promocyjną. Najnowsza: „Polska. Come and find your story” rozpoczęła się w Irlandii, Włoszech, Hiszpanii, Rosji, Czechach i na Ukrainie, a za chwilę wystartuje w Chinach, Indiach i Japonii. Ministerstwo jest optymistyczne co do zagranicznych wojaży rodaków. Co prawda w ubiegłym roku zagranicznych wyjazdów było o 9 proc. mniej niż w 2011 r. Ale z danych Polskiego
Związku Organizatorów Turystyki wynika, że liczba klientów biur podróży wzrosła o 8,7 proc. Najwięcej zyskali głównie duzi touroperatorzy.