Gazele Biznesu szybko zareagowały na stagnację w swoich branżach
Oszczędności klientów zmuszały Gazele Biznesu do wyhamowania. Ale ten czas wykorzystały na inwestycje i odkrywanie nowych rynków.
Na czwartkowej gali regionalnej w Krakowie dyplomy i statuetki Gazel Biznesu 2009 odebrali reprezentanci firm z województw małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. Nagrodzeni przedsiębiorcy tłumaczyli, że w biznesie działa zasada domina. Gdy klienci oszczędzają, odbija się to na wynikach finansowych ich dostawców. A wtedy konieczne są szybkie decyzje.
Czas reorganizacji
Kiedy spowolnienie gospodarcze wstrzymało inwestycje klientów firmy Logica Poland i spadła liczba zamówień, odpowiedzią Gazeli Biznesu 2009 była decyzja o restrukturyzacji i nowych inwestycjach. Logica obsługuje około 200 firm z sektora komunalnego. Dostarcza rozwiązania informatyczne m.in. dla wodociągów, ciepłownictwa i oczyszczalni miejskich.
— W naszej firmie restrukturyzacja polegała z jednej strony na optymalizacji alokacji kosztów, a z drugiej na innowacyjnej przebudowie procesów pracy i obsługi klienta. Rozpoczęliśmy od zmapowania wszystkich procesów w przedsiębiorstwie i rezygnacji z tych elementów, które ograniczały ich efektywność. Obniżyło to koszty i skróciło czas dostarczania usług. Przeprowadziliśmy też restrukturyzację zatrudnienia — mówi Tomasz Głuski, prezes firmy Logica Poland ze Świętokrzyskiego.
Firma zainwestowała też w nowe technologie, które umożliwiają dostarczanie us-ług do klientów w nowoczesnej formie — z wykorzystaniem platformy internetowej, e-serwisu i wideokonferencji.
Szybkie decyzje muszą być też trafne. Firmie StarGres okres spadku sprzedaży udało się przetrwać dzięki mądrej polityce sprzedażowej i elastyczności.
— Cały czas utrzymujemy niskie koszty, nie redukowaliśmy zatrudnienia. Robimy bardzo wiele, żeby utrzymać klientów i nawet w trudniejszym okresie pozyskać nowych. Było ciężko, przez chwilę produkcja zmalała, ale mimo tego poszliśmy do przodu jak na prawdziwą Gazelę przystało — podkreśla Aleksandra Szymańska, dyrektor ds. zakupów Grupy Ceramika Końskie, do której należy StarGres.
Firma w najbliższym czasie planuje wystartować z nową, dużą inwestycją. Szczegółów na razie nie ujawnia, żeby zaskoczyć konkurencję.
Odważne decyzje
Na miniony rok i pierwsze miesiące bieżącego najbardziej narzekają tradycyjnie przedsiębiorstwa z sektora budowlanego. Co odważniejsi decydowali się jednak w ubiegłym roku na inwestycje, a nawet zróżnicowanie działalności.
— Niewątpliwie nasza firma odczuwa spowolnienie. Ubiegły rok jeszcze nie był taki zły, bo kończyliśmy wcześniejsze kontrakty. Zdecydowaliśmy się też na inwestycje, więc nasze wyniki nie będą rewelacyjne — mówi Marek Wójcik, prezes Petroplanu, firmy z branży budowlanej, zajmującej trzecie miejsce w świętokrzyskim rankingu.
Kierownictwo spółki założyło drugą firmę działającą w branży medycznej.
— Mamy duży budynek, którego nie byliśmy w stanie wykorzystać, zwłaszcza podczas spowolnienia. Otworzyliśmy tam przychodnię rehabilitacyjną z gabinetami odnowy biologicznej i poradnią lekarską. Mamy nadzieję, że będzie ważną placówką na mapie Kielc — mówi Marek Wójcik.
Współpraca
Partnerami regionalnych gal Gazel Biznesu są:
Kredyt Bank Bank Gospodarstwa Krajowego
Giełda Papierów Wartościowych
PTK Centertel
Mercedes-Benz Polska
AUTORZY RANKINGU
Dane finansowe firm do rankingu zostały zweryfikowane przez firmę Coface Poland, która także, na zlecenie redakcji "PB", opracowała ostateczną wersję rankingu. Coface Poland to największa w Polsce wywiadownia handlowa — ma największą w Polsce bazę informacji o firmach.
KRYTERIA RANKINGU "PB"
Gazelą Biznesu 2009 jest firma, która:
rozpoczęła działalność przed 2006 r. i prowadzi ją nieprzerwanie do dziś;
w latach 2006-08 nie odnotowała straty;
w 2006 r. osiągnęła wartość sprzedaży nie mniejszą niż 3 mln zł i nie większą niż 200 mln zł;
w latach 2006-08 z roku na rok notowała przyrost sprzedaży;
przynajmniej od 2006 r. publikuje wyniki finansowe w Monitorze Polskim B lub udostępniła informacje na ich temat firmie Coface Poland lub redakcji "Pulsu Biznesu".
O miejscu firmy w rankingu decyduje wyrażony w procentach przyrost obrotów osiągnięty w trzech kolejnych latach — im większy, tym wyższa pozycja.




