W branży IT uwaga na koszty płac

Kamil Zatoński
opublikowano: 06-02-2018, 22:00

Presja na wzrost wynagrodzeń nie słabnie, więc zwycięzcami będą te spółki, które najlepiej sobie z tym poradzą, uważa analityk Haitong Banku.

Konrad Księżopolski, dyrektor działu analiz Haitong Banku, przypomina, że postępująca cyfryzacja rodzimej i globalnej gospodarki w połączeniu z niskim bezrobociem i bardzo wysokim poziomem kwalifikacji polskich specjalistów IT skutkuje rosnącym popytem na ich usługi. A ponieważ pomimoniesłabnącej presji płacowej średnia pensja polskiego specjalisty wciąż jest niższa niż w zachodnich krajach Unii Europejskiej, to skłania to międzynarodowe firmy do otwierania outsourcingowych centrów IT w Polsce i jeszcze bardziej zwiększa zapotrzebowanie na specjalistów — co tylko powiększa presję płacową. Dodatkowo w 2019 r. zniesiony zostanie limit 30-krotności średniej pensji przy pobieraniu składek ZUS, a ponieważ informatycy zarabiają przeciętnie około 8 tys. zł brutto miesięcznie (1,8 razy więcej niż średnia płaca w Polsce), to ta zmiana będzie ich również dotyczyć.

Zobacz więcej

Fot. Fotolia

— W Comarchu koszty pracy rosły bardzo szybko w latach 2015-16, w tempie blisko 20-procentowym, co było wynikiem dużego zwiększenia zatrudnienia i niesłabnącej presji płacowej. Wygląda na to, że Comarch poradził sobie z problemem presji płacowej stosunkowo dobrze, a czynnik płacowy spadł do około 5-7 proc. wobec 10-12 proc. w latach 2015-16. Comarch sygnalizuje jednak, że presja płacowa pozostaje wysoka, a w 2018 r. firma będzie musiała zatrudnić kilkudziesięciu dodatkowych pracowników do obsługi kontraktu z ZUS. Spodziewam się, że będą oni drożsi niż przeciętnipracownicy w firmie, którzy zarabiają około 12 tys. zł miesięcznie — dodaje Konrad Księżopolski.

Jego zdaniem, wyzwaniem dla polskich spółek jest też akumulacja kontraktów z nowego budżetu unijnego. Analityk spodziewa się rosnącej presji na terminowe wykorzystanie finansowania unijnego — głównie w segmentach publicznym, zdrowotnym i wojskowym — co powinno wspierać wyniki średnich i dużych projektów. Konrad Księżopolski neutralnie podchodzi do wyceny największych graczy w branży — Asseco Poland i Comarchu. Jego faworytem jest LiveChat, spółka, w której — jak podkreśla — pracownicy są najbardziej wydajni z punktu widzenia generowanych przychodów i zysków. Jest to średnio miesięcznie — odpowiednio — 90 tys. zł i 60 tys. zł (EBITDA). W Comarchu średnia to 15 tys. zł i 2,3 tys. zł, a w Asseco Poland 27 i 7 tys. zł.

— Patrząc na wydajność siły roboczej, model biznesowy Live Chat oparty na SaaS i Chmurze pokazuje swoją wyższość nad tradycyjnym modelem IT — dodaje analityk Haitong Banku. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / W branży IT uwaga na koszty płac