W.Brytania: napiwki nie będą wliczane do wynagrodzeń

PAP
opublikowano: 30-09-2009, 20:41

Od czwartku w W. Brytanii wchodzi zakaz wliczania napiwków oraz ryczałtu za usługę (service charge) do ustawowego minimum płacowego. Oznacza to, iż z mocy ustawy napiwki nie są elementem podstawowego wynagrodzenia, lecz dodatkiem do niego.

Zmiana ta, mająca znaczenie zwłaszcza dla pracowników zatrudnionych w gastronomii i hotelarstwie, została skrytykowana przez stowarzyszenie British Hospitality, zrzeszające sieci gastronomiczne i hotelarskie.

Ocenia ono, że ich fundusz płac, a tym samym koszty operacyjne wzrosną o 120 mln funtów rocznie, co pociągnie za sobą zwolnienia. Rząd szacuje dodatkowe koszty dla pracodawców na 60 mln funtów.

Zmiana jest wynikiem presji związków zawodowych, które zwracały uwagę na niskie stawki płac w gastronomii i hotelarstwie.

Równocześnie hotele, restauracje i kasyna zostały zobowiązane do zdeklarowania praktyk odnoszących się do napiwków w menu bądź przed wejściem do lokalu. Wytyczne w tym względzie opracowano we współpracy związków zawodowych, pracodawców i rządu.

Ich celem jest danie klientom wyobrażenia o tym, co dzieje się z napiwkami zostawianymi personelowi i jak są dzielone. Pracodawca będzie musiał się wyliczyć wobec pracowników z napiwków, jeśli trafiają one do wspólnej puli.

Rozwiązania mają na celu zapewnienie większej przejrzystości dla pracowników, klientów i urzędu podatkowego.

Od czwartku ustawowa płaca minimum dla pracowników powyżej 22. roku życia wzrasta do 5,80 funta za godzinę z 5,73 funta za godzinę. Minimalna stawka płacowa dla osób w wieku 18-21 lat wzrośnie do 4,83 funta za godzinę z 4,77 funta, a dla 16-17-latków do 3,57 funta z 3,53 funta.

Ustawową stawkę minimum wprowadzono w W. Brytanii przed 10 laty. Premier Gordon Brown we wtorkowym przemówieniu na zjeździe Partii Pracy w Brighton zapowiedział, że będzie ona rosła z roku na rok. (PAP)

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane