Świąteczna gorączka zakupowa w internecie osiągnęła szczyt na długo przed świętami. Firma BaseLinker, która co miesiąc na podstawie zagregowanych danych o obrotach 3 tys. dużych e-sklepów i platform sprzedażowych oblicza indeks obrazujący kondycję polskiego e-handlu, podaje, że w grudniu 2023 r. zakupy w internecie były wysokie, ale nie aż tak, jak w rekordowym pod względem wartości sprzedaży listopadzie ubiegłego roku.
– Podobnie jak w poprzednim roku wartościowo sprzedaż w grudniu była słabsza niż w listopadzie. Stało się to mimo rekordowej liczby zamówień. Rekordy w liczbie zamówień obserwowaliśmy i dla całego miesiąca, i pojedynczego dnia – poniedziałek 18 grudnia miał najwyższą liczbą zamówień w osiemnastoletniej historii naszej firmy – mówi Łukasz Juśkiewicz, szef strategii w BaseLinkerze.
Dane BaseLinkera pokazują, że Polacy przy okazji listopadowych wyprzedaży, organizowanych pod hasłem czarnego piątku lub czarnego tygodnia, kupowali w internecie wyraźnie droższe produkty niż na ostatniej prostej przed świętami.
W rezultacie w porównaniu do listopada w grudniu średnia wartość zamówień była mniejsza o 9,3 proc. Zakupów było więcej (o 3,1 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca), ale taki spadek wartości koszyka przełożył się na ogólne zmniejszenie e-sprzedaży o 6,5 proc.
– Dobrze radziła sobie kategoria „dziecko”, gdzie względem listopada zaobserwowaliśmy wyraźny wzrost, słabiej natomiast było w kategorii „moto” – mówi Łukasz Juśkiewicz.
W porównaniu do grudnia 2022 r. w wynikach polskiego e-handlu widać wzrost, ale wyraźnie mniejszy niż inflacja. Średnia wartość koszyka w ciągu roku wzrosła o zaledwie 1 proc., a liczba zamówień - o 1,4 proc. Od sprzedaży krajowej – w dużej mierze dzięki efektowi niskiej bazy – znacznie szybciej rosła sprzedaż transgraniczna, która w grudniu była o prawie 13 proc. większa niż przed rokiem.
BaseLinker podaje, że w całym 2023 r. wartość polskiego e-handlu zwiększyła się o 10 proc. w porównaniu do 2022 r., na co składał się 5-procentowy wzrost liczby zamówień i 4-procentowy wzrost średniej wartości koszyka. Udział sprzedaży transgranicznej w obrotach polskich e-sklepów i platform sprzedażowych wzrósł w tym czasie z 15 do 17 proc.