W grupie siła

opublikowano: 13-11-2018, 22:00

Odra Pak zrzesza 35 firm z branży. Takiej ekipie łatwiej w negocjacjach

Dwadzieścia lat temu kilka firm z branży opakowaniowej postanowiło połączyć siły i zacząć działać w formie stowarzyszenia, żeby skuteczniej walczyć z konkurencją, coraz liczniej napływającą z Zachodu.

Jesteśmy grupą osób wywodzących się z branży opakowaniowej.
Działanie we wspólnocie daje nam wiele przewag konkurencyjnych — mówi Radosław
Naskręt, prezes konsorcjum handlowego Odra Pak.
Zobacz więcej

RAŹNIEJ I KORZYSTNIEJ:

Jesteśmy grupą osób wywodzących się z branży opakowaniowej. Działanie we wspólnocie daje nam wiele przewag konkurencyjnych — mówi Radosław Naskręt, prezes konsorcjum handlowego Odra Pak. Fot. Tomasz Walków

— To było siedem podmiotów, działających wzdłuż Odry. Stąd nazwa Odra Pak — opowiada Radosław Naskręt, prezes Konsorcjum Handlowego Odra Pak.

Prowadzi on własną hurtownię PW Techbol w Bolesławcu i jednocześnie od 15 lat pełni funkcję prezesa w Odra Pak, firmie, która zrzesza hurtownie oraz producentów z branży opakowaniowej, środków czystości, artykułów biurowych, wyposażenia gastronomii, artykułów dekoracyjnych i AGD. Stowarzyszenie zakładał jego ojciec.

Taniej

— Obserwowałem początki jego biznesu i brałem udział we wszystkich spotkaniach. Znam firmę od podszewki — mówi Radosław Naskręt.

Jego zdaniem dzisiaj można już powiedzieć, że nie sprawdziła się obawa, że zagraniczne koncerny zagrożą branży opakowaniowej w Polsce. Co ważne, działalność w formie stowarzyszenia dała wielu polskim przedsiębiorcom przewagę w tej branży. Do dzisiaj organizacja działa prężnie i przyciąga nowych partnerów, a wielu z nich później staje się współwłaścicielami firmy.

— Jesteśmy postrzegani na rynku jako bardzo dobry płatnik, ponadto mamy prawie dwudziestoletnie doświadczenie. Do tego działamy w dużej grupie. To wszystko ułatwia nam rozmowy z dostawcami i sprawia, że możemy pochwalić się najlepszymi warunkami umów handlowych, również pod względem cenowym. To duże ułatwienie dla wielu przedsiębiorców z naszej branży, którzy, dołączając do nas, już na starcie korzystają z warunków, których osiągnięcie w pojedynkę byłoby dla nich bardzo trudne — mówi Radosław Naskręt.

Tłumaczy, że pod nazwą Odra Pak działa centrala grupy firm, której celem jest właśnie m.in. negocjacja umów z dostawcami, a także wspieranie partnerskich podmiotów i ochrona ich interesów. Do grupy są przyjmowane tylko polskie przedsiębiorstwa. Ale to nie jedyne kryterium.

— Nasi partnerzy muszą mieć przede wszystkim dobrą opinię u dostawców oraz chcieć się rozwijać. Nie akceptujemy zastoju — mówi Radosław Naskręt.

Duża rodzina

Co roku Odra Pak przyjmuje pod swoje skrzydła jedną albo dwie nowe firmy. Na początku mają one status partnerów, a po dwóch latach — o ile wykażą się odpowiednim wzrostem obrotów i będą korzystać z określonej liczby umów handlowych wynegocjowanych przez grupę — mogą stać się współwłaścicielami. Każdy współwłaściciel może kupić maksymalnie 10 udziałów w firmie. Ich wartość zmienia się wraz ze wzrostem wartości całej grupy, ale dzisiaj pakiet 10 udziałów oznacza ok. 3-4 proc. wartości firmy. Obecnie status współwłaścicieli ma jednocześnie 17 partnerów. Spośród nich co cztery lata wybierany jest zarząd Odra Paku. Radosław Naskręt prezesuje firmie już piątą kadencję. Zapewnia, że każdy partner od momentu dołączenia do grupy jest traktowany niemal jak rodzina.

— Postrzegamy się jako firma rodzinna i tak działamy. Utrzymujemy bliskie relacje z partnerami i dostawcami, dbamy o długofalową współpracę — mówi Radosław Naskręt.

Więcej ekoproduktów

Formuła dobrze się sprawdza, bo firma rośnie jak na drożdżach. Dzisiaj konsorcjum może pochwalić się obrotami rzędu 250 mln zł. Produkty, których obecnie w ofercie ma ok. 10 tys., dostarcza do ok. 30 tys. klientów, głównie instytucjonalnych oraz firmowych. Ponadto Odra Pak czwarty raz z rzędu dostała wyróżnienie w naszym rankingu „Gazele Biznesu”, najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich firm. W ostatniej edycji obrót grupy liczony za ostatnie trzy lata przekroczył 152 proc. A trzeba pamiętać, że konkurentów firmie nie brakuje.

— Działamy na bardzo rozdrobnionym rynku, ale jesteśmy największą tego typu grupą w branży — zapewnia Radosław Naskręt.

I podkreśla, że Odra Pak nie zamierza zwalniać tempa. Niedawno poinformowała o rozpoczęciu budowy magazynu centralnego. Inwestycja pozwoli na kilkukrotne zwiększenie możliwości logistycznych i rozszerzenie oferty produktów przyjaznych środowisku. Równolegle firma wdraża system informatyczny ERP i WMS i opracowuje nową platformę zamówień e-commerce.

— Reagujemy na potrzeby rynku, stąd decyzja o inwestycji w budowę magazynu i wdrożeniu nowych rozwiązań technologicznych. Dzięki temu zwiększymy efektywność i znacznie skrócimy czas obsługi klientów. Wprowadzimy do sprzedaży także więcej ekologicznych produktów, które niedługo staną się standardem na rynku — zapewnia Radosław Naskręt. © Ⓟ

„Gazele Biznesu”

To najpopularniejsze i najstarsze zestawienie najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich firm. Ranking sporządza dziennik "Puls Biznesu", nieprzerwanie od 2000 r. O tytuł Gazeli Biznesu mogą ubiegać się firmy, które w kolejnych trzech latach odnotowały wzrost przychodów ze sprzedaży. W ostatnim zestawieniu znalazły się 4363 przedsiębiorstwa. Udział w rankingu jest bezpłatny. Więcej informacji: www.pb.pl/gazele/.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu