W jakich obszarach wykorzystasz AI

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-12-16 20:00

Sztuczna inteligencja zaprojektuje firmie strategię marketingową i przeprowadzi rekrutację. Do czego jeszcze można ją zatrudnić?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • W jakich obszarach można wykorzystać sztuczną inteligencję?
  • W jaki sposób AI pomoże działom HR?
  • Czy sztuczna inteligencja zaprojektuje strategię marketingową?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Coraz więcej przedsiębiorców wykorzystuje sztuczną inteligencję w swoich firmach. Ci, którzy jeszcze nie zdecydowali się na wdrożenie rozwiązań opartych na AI, powinni przeanalizować obszary, w jakich mogą ją zastosować.

- Zakres wykorzystania sztucznej inteligencji stale się poszerza. Wynika to z dynamicznego rozwoju technologii, ale też z kreatywności użytkowników, którzy przesuwają granice jej zastosowania. Mimo szerokich możliwości, jakie oferuje AI, człowiek w dalszym ciągu pozostaje kluczowym elementem tej układanki. Sztuczna inteligencja to wprawdzie narzędzie, które wzbogaca nasze możliwości, ale to my decydujemy, jak je wykorzystać – mówi Piotr Szkoda, menedżer produktu AI ze Sprawnego Marketingu.

HR

Jednym z obszarów, w których można wykorzystać AI, jest zarządzanie zasobami ludzkimi. Firmy mogą powierzać jej selekcję CV, prowadzenie wstępnych rozmów kwalifikacyjnych, a nawet wybór najlepszego kandydata na konkretne stanowisko. Sztuczna inteligencja znajduje również zastosowanie w procesie onboardingu, czyli wchodzenia nowego pracownika w struktury firmy. Umożliwia dopasowanie go do konkretnego pracownika. Dzięki zastosowaniu AI w HR, pracownicy mogą skupić się na innych procesach, które wymagają zaangażowania człowieka.

Marketing

W jakim jeszcze obszarze można wykorzystać sztuczną inteligencję? Z pewnością w marketingu. Najbardziej powszechnym zastosowaniem AI w tym obszarze jest tworzenie treści i grafiki.

- Zaawansowane technologie pozwalają tworzyć własne wirtualne głosy, które mogą odczytywać dowolne treści w wielu językach, co otwiera nowe możliwości dotarcia do globalnej publiczności. Generatory wideo to kolejny obszar, w którym AI robi ogromne postępy. Chociaż jakość wciąż nie dorównuje w pełni tradycyjnym nagraniom, już teraz możemy zobaczyć pierwsze reklamy i elementy teledysków stworzone całkowicie przez sztuczną inteligencję – uważa Jacek Adamczak, współzałożyciel Agencja.ai.

AI umożliwia optymalizację budżetów i kampanii marketingowych oraz tworzenie reklam. Jednym z jej najważniejszych zastosowań jest analiza danych w czasie rzeczywistym.

- Algorytmy uczące się potrafią błyskawicznie analizować zachowania konsumentów, tworzyć precyzyjne profile klientów i przewidywać ich potrzeby. Dzięki temu kampanie stają się bardziej personalizowane, a przekaz reklamowy trafia dokładnie do odpowiednich odbiorców – mówi Anna Gruszka, odpowiedzialna za rozwój spółki adQuery.

Obsługa klienta

Sztuczną inteligencje można zastosować również w obsłudze klienta.

- Chatboty oparte na AI umożliwiają firmom zapewnianie całodobowego wsparcia, szybkie odpowiadanie na pytania i rozwiązywanie problemów klientów. W sektorze e-commerce wirtualni asystenci mogą doradzać klientom w wyborze produktów, proponować rekomendacje na podstawie wcześniejszych zakupów oraz obsługiwać procesy reklamacyjne. W obszarze sprzedaży AI automatyzuje procesy i wspiera handlowców w robieniu researchu czy budowaniu wiadomości mailowych pozwalając zaoszczędzić czas i zasoby, a jednocześnie zwiększając efektywność działań. Jednym z kluczowych zastosowań jest personalizacja oferty — analiza danych o klientach umożliwia tworzenie precyzyjnych rekomendacji produktowych, co przekłada się na wyższą konwersję sprzedaży i większe zadowolenie klientów – mówi Radosław Mechło, współzałożyciel firmy szkoleniowej BUZZcenter.

Analiza danych

Sztuczna inteligencja przetwarza informacje zdecydowanie szybciej niż człowiek. Jest to powód, dla którego warto rozważyć jej wykorzystanie w analizie danych. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą uzyskać wiarygodne informacje i podejmować właściwe decyzje biznesowe.

- Algorytmy mogą przewidywać zmiany w zachowaniach klientów i trendach rynkowych, co jest szczególnie przydatne w marketingu i sprzedaży. Ulubiona przeze mnie funkcja sztucznej inteligencji, możliwa dzięki przechowywaniu oraz opracowywaniu danych w niespotykanej do dzisiaj ilości, to identyfikacja luk produktowych i prowadzenie na żywo burz mózgu, pozwalających na zwiększenie elementu innowacji w usługach – informuje Olga Adamkiewicz, dyrektorka ds. wzrostu w Media & Leads.

Inne obszary

Sztuczna inteligencja może też pomóc zapewnić firmie ochronę przed cyberatakami.

- W sektorze finansowym AI wspiera procesy związane analizą wzorców zachowań klientów, oceną ryzyk kredytowych oraz wykrywaniem wyłudzeń i włamań na konta. Zastosowanie zaawansowanych algorytmów umożliwia wyłapywanie oszustw finansowych, którymi notabene też dziś najczęściej kierują złośliwe boty, napędzane AI. Z kolei w przemyśle wytwórczym systemy oparte na sztucznej inteligencji wspomagają monitorowanie stanu maszyn, przewidywanie awarii oraz optymalizację harmonogramów serwisowych, co prowadzi do ograniczenia przestojów i wzrostu produktywności. Dużo korzystamy tutaj z wizji komputerowej oraz ze zbierania danych z różnych czujników i zasilania tymi danymi modeli uczenia maszynowego - mówi dr Krzysztof Wojewodzic, prezes spółki Escola i ekspert w dziedzinie edukacji i technologii.