W kanałach cyfrowych reklama ma się dobrze

opublikowano: 28-11-2012, 00:00

Sprzedaż w sektorach internetowym i mobilnym rośnie. Jak to wpływa na rynek reklamy?

Do 2016 r. wartość rynku reklamy w USA urośnie do 189 mld dolarów przy dynamice 19,6 proc. Największy wzrost odnotuje reklama mobilna — aż o 818 proc., a także internetowa, ale wyraźnie mniej — o 77 proc. A jak będzie w Polsce, gdzie — według danych domu mediowego MPG — tylko w 2011 r. wydatki na promocję w mediach drukowanych zmalały o 8 proc.

Rewolucja mobilna

— Reklamodawcy widzą coraz większy potencjał w kanale mobilnym. Wiąże się to z coraz większą popularnością telefonów z dostępem do internetu. Jednak nie tylko smartfony są ważne z punktu widzenia tzw. marketerów. Duży ruch wywołują również tablety. To właśnie przy ich pomocy coraz częściejsurfujemy w sieci — mówi Jakub Maj, dyrektor sprzedaży w Zanox na Europę Środkową i Wschodnią (firma zajmuje się reklamą internetową według modelu „płać za efekt”). Jak wynika z raportu Gartnera, do końca roku sprzedaż tabletów i smartfonów wyniesie 821 mln egzemplarzy. Już w trzecim kwartale teraz w porównaniu do roku poprzedniego sprzedaż smartfonów wzrosła o 47 proc. i osiągnęła ponad 170 mln sztuk. 48 proc. marketingowców badanych przez IBM uważa, że te technologiczne nowinki pozwalają im lepiej zaspokajać potrzeby klientów.

— Budowanie społeczności w sieci, mobilność, czyli szeroki dostęp do przenośnych urządzeń z dostępem do internetu — będą miały coraz większy wpływ na konsumentów. Patrząc na to, co nasi klienci robią w sieci, i używając zebranych tam danych, umiemy zbudować dla nich lepszą ofertę, odpowiadającą na ich indywidualne oczekiwania — twierdzi Jeff Paul, szef wykonawczy ds. sprzedaży rozwiązań do zarządzania marketingiem korporacyjnym i inteligentnego handlu IBM.

Polska odnotowała w ubiegłym roku największy wzrost przychodów ze sprzedaży w sektorze mobilnym — aż o 722 proc. (badanie Zanox Mobile Performance Barometer).

— Zajmujemy pod tym względem pierwsze miejsce w Europie. Wyprzedzamy Szwecję, kraje Beneluksu, Włochy, Hiszpanię i Niemcy. Nasz kraj dystansuje europejską średnią, w której wzrost wynosi 313 proc. Wartość rynku jest natomiast szacowana na 120 mln euro — mówi dyrektor Maj.

Telewizja też traci

Dalszy szybki wzrost wydatków na promocję w sektorze internetowym uderzy nie tylko w media papierowe.

— Polska zaczyna odczuwać skutki drugiej fali kryzysu gospodarczego, dlatego stacje telewizyjne już prognozują spadek wydatków na reklamę nawet o 9 proc. Nie ma to jednak zastosowania w przypadku reklamy internetowej — wskazuje Piotr Krawiec z agencji Praktycy.com, która specjalizuje się w komunikacji marketingowej i PR. Dodaje, że wartość rynku reklamy internetowej w 2016 r. osiągnie 3,1 mld zł, co da prawie 60-proc. wzrost w stosunku do roku 2011. Z kolei rynek reklamy mobilnej zwiększy się ponad cztery razy.

— Międzynarodowy kryzys wymusza jedynie optymalizację wydatków i przesunięcia budżetów na bardziej efektywne formy dotarcia do klienta — uważa Piotr Krawiec. Prognozy mówią też o zmianie upodobań reklamodawców co do dotychczasowej reklamy w internecie (display). Według eMarketera, zmniejszy się znaczenie tradycyjnych formatów i płatnych kampanii w wyszukiwarkach. Zyska zaś reklama wideo, która już teraz ma 7,9 proc. udziału w całym rynku reklam internetowych. W najbliższych czterech latach ma to być już 14,5 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy