Czytasz dzięki

W leasingu wciąż rządzą samochody

opublikowano: 28-07-2015, 22:00

Wzrost polskiego leasingu dowodzi, że firmy coraz chętniej inwestują. Tylko z branżą transportową może być problem.

Małe i średnie przedsiębiorstwa chętnie inwestują — pokazują wyniki branży leasingowej. — Finansujemy głównie inwestycje małych i średnich przedsiębiorstw, więc w momencie kiedy przedsiębiorcy zaczynają inwestować, my rośniemy — tłumaczy Marcin Nieplowicz, główny dyrektor ds. statystyki i monitorowania rynku w Związku Polskiego Leasingu (ZPL).

Bloomberg

Z danych związku wynika, że w pierwszej połowie tego roku branża leasingowa odnotowała 13,2 proc. wzrost wartości nowych kontraktów. W efekcie w ciągu pierwszych sześciu miesięcy przedsiębiorcy sfinansowali aktywa o łącznej wartościniemal 24 mld zł. Obecnie łączna wartość aktywnego portfela branży leasingowej wynosi 80,4 mld zł, niewiele mniej niż wartość salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki (97,5 mld zł). Przy tym wzrost dotyczył każdej grupy aktywów, ale największym motorem były maszyny i inne urządzenia, w tym IT, które odnotowały 17-procentowy wzrost.

— To głównie maszyny rolnicze, stanowiące 28,8 proc. wszystkich sfinansowanych maszyn i urządzeń, choć widzimy coraz większe zainteresowanie również innego rodzaju sprzętem — mówi Wojciech Rybak, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL.

Stabilnie rosło też finansowanie transportu ciężkiego (11 proc.), i to pomimo problemu z płacami minimalnymi w Niemczech oraz sytuacji na Wschodzie. Jednak analiza płatności ZPL od tego sektora pokazuje, że co prawda w bieżącym kwartale przyrost umów rozwiązanych od branży transportowej nie był duży, ale istotnie wzrosły przeterminowane należności.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— To może sugerować większą liczbę rozwiązanych umów w kolejnych kwartałach — mówi Marcin Nieplowicz.

Największy udział w rynku leasingu wciąż stanowią transakcje dotyczące pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony (36,8 proc.). Za pośrednictwem leasingu w I półroczu sfinansowano pojazdy o łącznej wartości 8,77 mld zł. W I kw. wzrost przyhamował, ale w drugim sięgnął aż 27 proc., głównie dzięki pojazdom osobowym.

— Wynika to przede wszystkim z korzystnych przepisów dla leasingu aut z segmentu premium i znajduje odzwierciedlenie w rosnącej liczbie rejestracji pojazdów na potrzeby firm — mówi Wojciech Rybak. Dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego dotyczące nowych rejestracji pokazują, że w I półroczu 2015 r.

firmy leasingowe, CFM (Car Fleet Management) oraz RC (Rent a Car), zarejestrowały łącznie 43,4 proc. spośród wszystkich zarejestrowanych pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Największy udział w rejestracjach tej kategorii mają firmy (64 proc.). W I półroczu 2015 r. zarejestrowano ogółem 177,7 tys. pojazdów osobowych i 24,3 tys. samochodów dostawczych. ZPL podsumowuje, że cały ten rok może zakończyć się wzrostem leasingu rzędu 15,5 proc.

— Otoczenie jest na tyle sprzyjające, że firmy na pewno będą inwestować, pytanie tylko w jakim stopniu — mówi Marcin Nieplowicz. Branża w kolejnym kwartale najlepsze perspektywy widzi dla finansowania maszyn i IT, a niższy wzrost może się pojawić w przypadku finansowania pojazdów lekkich oraz transportu ciężkiego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane