W Polakach odżywają pandemiczne lęki

Po okresie wakacyjnego odprężenia Polacy znów zaczynają obawiać się koronawirusa.

Firma doradcza Deloitte, która od maja analizuje pandemiczne nastroje konsumenckie w kilkunastu dużych krajach na świecie, podaje, że Polska jest w czołówce państw, których mieszkańcy najbardziej obawiają się o zdrowie swoje i rodziny. W sierpniu poziom niepokoju już niemal powrócił do majowego i jest o 10 pkt proc. wyższy niż w momencie największego wakacyjnego rozluźnienia, a w Europie bardziej zaniepokojeni są tylko Hiszpanie. Rosną też obawy o utratę pracy lub powrót do biur po okresie pracy zdalnej, a także dyskomfort odczuwany w sklepach i restauracjach. To wszystko przekłada się na decyzje zakupowe.

W Polakach odżywają pandemiczne lęki

opublikowano: 19-08-2020, 22:00

Po okresie wakacyjnego odprężenia Polacy znów zaczynają obawiać się koronawirusa.

Firma doradcza Deloitte, która od maja analizuje pandemiczne nastroje konsumenckie w kilkunastu dużych krajach na świecie, podaje, że Polska jest w czołówce państw, których mieszkańcy najbardziej obawiają się o zdrowie swoje i rodziny. W sierpniu poziom niepokoju już niemal powrócił do majowego i jest o 10 pkt proc. wyższy niż w momencie największego wakacyjnego rozluźnienia, a w Europie bardziej zaniepokojeni są tylko Hiszpanie. Rosną też obawy o utratę pracy lub powrót do biur po okresie pracy zdalnej, a także dyskomfort odczuwany w sklepach i restauracjach. To wszystko przekłada się na decyzje zakupowe.

— Po ostatnich tygodniach, kiedy wydawało się, że możemy zacząć mówić o stabilizacji i względnym uspokojeniu lęków i obaw, najnowsza edycja badania pokazuje, że znów nie tylko myślimy o robieniu zapasów, ale coraz więcej polskich konsumentów szuka także okazji. Jesteśmy w tym absolutnym europejskim liderem — mówi Anita Bielańska, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte.

O ile Polacy deklarują robienie zapasów żywności i produktów niezbędnych w domu, o tyle eksperci Deloitte zauważają, że mimo zbliżającego się początku roku szkolnego w danych widać zastój pod względem chęci robienia zakupów niezbędnych dla uczniów. W kategoriach, których sprzedaż zazwyczaj rośnie w sierpniu, takich jak książki, ubrania i elektronika, nie widać zmian w stosunku do poprzednich tygodni.

36 proc. Taki odsetek Polaków deklaruje, że odkłada duże wydatki na później...

41 proc. ...taki znów planuje kupować na zapas...

44 proc. ...a taki czuje się bezpiecznie podczas zakupów.

Źródło: Global State of the Cunsumer Tracker, badanie Deloitte, edycja z 8 sierpnia 2020 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane