W Polsce Ameryka wygrywa z Rosją

opublikowano: 14-05-2019, 22:00

Wojny handlowe mocarstw, brexit i spowolnienie w strefie euro to za mało, by powstrzymać polskich eksporterów.

Polscy przedsiębiorcy dobrze adaptują się do coraz trudniejszych warunków gospodarczych na świecie — wynika z informacji Głównego Urzędu Statystycznego. Deficyt handlowy w I kw. 2019 r. wyniósł 1,1 mld zł i był o 4,7 mld zł niższy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. W tym samym czasie polski eksport urósł o 7,6 proc. rok do roku, a import o 5,4 proc.

Jedna niespodzianka

Wśród najważniejszych rynków eksportowych pierwsze trzy miejsca nadal zajmują Niemcy, Wielka Brytania i Czechy. Do Wielkiej Brytanii, mimo chaosu związanego z implementacją brexitu, napływa coraz więcej polskich produktów, co cementuje pozycję drugiego partnera eksportowego Polski. Największym zaskoczeniem jest jednak wzrost sprzedaży towarów do Stanów Zjednoczonych, który w I kwartale 2019 r. wyniósł 16,8 proc. W ten sposób USA stały się 7. partnerem eksportowym Polski, wyprzedzając Rosję.

Wśród państw, z których importujemy, nie ma niespodzianek: prym nadal wiodą Niemcy, Chiny i Rosja, ale rola tej ostatniej się zmniejsza. W porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku jej udział w imporcie spadł o 0,9 pproc. i wyniósł 6 proc. Podobnie jak w eksporcie, największe zyski zanotowaliAmerykanie, od których Polacy kupili dobra o łącznej wartości o 14,2 proc. wyższej niż w I kwartale 2018 r.

Dwa wyjaśnienia

Zdaniem ekspertów Millennium Banku dobre wyniki eksportu to dowód na siłę polskiej gospodarki.

„Dane z I kwartału br. wskazują, że polscy eksporterzy pozostają w znaczącym stopniu odporni na słabą koniunkturę w przemyśle głównych partnerów handlowych Polski — strefy euro, w szczególności Niemiec”, uważają analitycy. Odporności tej sprzyjają: duża konkurencyjność cenowa, elastyczne dostosowywanie asortymentu do potrzeb rynków zagranicznych oraz wzrost udziału dóbr konsumpcyjnych w polskim eksporcie. Piotr Bujak, główny ekonomista PKO BP, powodów dobrych danych upatruje m.in. w niskim wzroście płac i zwiększającej się produktywności.

— To kolejny dowód, że polska gospodarka jest odporna na globalne spowolnienie, które wiąże się z dwoma zjawiskami. Po pierwsze, w Polsce obserwujemy relatywny spadek jednostkowych kosztów pracy w regionie, na czym zyskuje konkurencyjność polskiej gospodarki. Drugim czynnikiem jest relatywnie słaby złoty — w ostatnim okresie udaje nam się unikać jakiejkolwiek aprecjacji waluty — mówi Piotr Bujak.

Tak dobre wyniki eksportowe są zaskoczeniem, jednak analitycy spodziewają się, że w dalszej części roku skutki spowolnienia w strefie euro w końcu odbiją się negatywnie na polskim handlu.

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane