Przedsiębiorca jak konsument
Za sprawą zmian w Kodeksie cywilnym ochrona przysługująca konsumentom zostanie rozszerzona na osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, jeśli zawarte z nimi umowy nie będą obejmowały zakupów o charakterze zawodowym, czyli niebędących przedmiotem działalności gospodarczej – np. akcesoriów biurowych potrzebnych do funkcjonowania firmy. Transakcja nie może mieć związku ze specjalizacją przedsiębiorcy.
Przedsiębiorca będzie miał takie same jak konsument uprawnienia do zasad zwracania towarów czy ich reklamowania. Bez znaczenia będzie to, czy zakup zostanie dokonany przez internet, w sklepie stacjonarnym, zamówiony telefonicznie lub mailowo. Handlowcy będą musieli przestrzegać wobec takich klientów zakazów stosowania niedozwolonych postanowień umownych (tzw. klauzul abuzywnych), zapewniać rękojmię za wady i respektować prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
Przedsiębiorca dokonujący zakupów na prawach konsumenta będzie miał wyraźne prawo oczekiwać od sprzedawcy rozpatrzenia reklamacji w ciągu 14 dni. Będzie też mógł korzystać z rękojmi za wady fizyczne towarów używanych, czyli dochodzić swoich praw nawet w ciągu dwóch lat od ich otrzymania.
To oznacza konieczność dostosowania do nowej sytuacji regulaminów sklepów internetowych przez uwzględnienie w nich nowej kategorii klienta. Omawiane regulacje spowodują konieczność dostosowania wewnętrznych dokumentów w postaci umów, ogólnych warunków handlowych, regulaminów, dokumentów wewnętrznych, w ten sposób, aby uwzględniały one możliwość obsługi przedsiębiorców mogących korzystać z ochrony konsumenckiej na bazie nowych przepisów – czyli dostosowania ich do obowiązków wynikających m.in. z ustawy o prawach konsumenta.
Najważniejsza jednak będzie weryfikacja, czy transakcja ma charakter zawodowy, czy jednak nie dotyczy dziedziny, w której specjalizuje się przedsiębiorca – można to zrobić, sprawdzając jego kod PKD lub wpisy w CEIDG.
Nowe zasady będą stosowane do umów zawartych po 1 stycznia.
Akcje w rejestrze
Z pewnym opóźnieniem, bo nie w styczniu 2021 r., ale 1 marca wejdzie w życie obowiązkowa dematerializacja akcji spółek akcyjnych i spółek komandytowo-akcyjnych. Tego dnia wydane przez spółki dokumenty akcji wygasną. Akcje mają być wpisane do rejestru akcjonariuszy prowadzonego przez firmę inwestycyjną lub np. w banku powierniczym. Identyfikacja akcjonariusza będzie dokonywana poprzez wpis do rejestru. Dotychczas służyło do tego ustanowienie papierowego dokumentu akcji jako nośnika praw.
Prosta spółka akcyjna
Również od marca 2021 r. będzie można założyć w Polsce nową spółkę kapitałową – prostą spółkę akcyjną (PSA). Miała ona zadebiutować w pierwszym kwartale tego roku, ale termin wejścia w życie przesunięto o 12 miesięcy. Akcje tej spółki też przyjmą formę zdematerializowaną i podobnie jak w przypadku spółki akcyjnej będą miały charakter deklaratywnych papierów wartościowych.
PSA można założyć przez internetowy system S24 albo notarialnie. Wyjątkowo w tej spółce usługi lub praca mogą być wkładem niepieniężnym, a jej wymagany kapitał to zaledwie 1 zł. Zgodnie z przepisami w PSA dopuszcza się powołanie rady dyrektorów o cechach zarządu i rady nadzorczej – nawet jednoosobowej.
Przewiduje się, że możliwością zakładania PSA zainteresują się start-upy, chociażby z uwagi na wręcz symboliczny wymagany kapitał.
Dostępniejsze przetargi
Nowe Prawo zamówień publicznych wprowadza uproszczone procedury w przetargach dotyczących kontraktów o wartości poniżej progów unijnych, czyli 130 tys. zł. Zapowiada ochronę przed skutkami wzrostu kosztów realizacji przedsięwzięcia. Dotyczy to np. sytuacji, w których rosnące ceny materiałów zwiększą wydatki wykonawców, którzy wtedy są skłonni do zerwania umowy i zatrzymania prac inwestycyjnych. Groźbie tej ma zaradzić waloryzacja wynagrodzenia – wraz ze wzrostem kosztów wykonawców otrzymają oni wyższą zapłatę. Co ważne, na należność za realizowane inwestycje nie będą musieli czekać do finału prac. Jeżeli czas umowy ma przekraczać 12 miesięcy, zamawiający wypłaci zaliczki lub płatności częściowe za wykonanie poszczególnych etapów zamówienia. To – w ocenie ustawodawcy – powinno poprawić płynność finansową przedsiębiorców.
Wykonawcy mają ponadto wnosić mniejsze o połowę zabezpieczenie należytego wykonania umowy oraz wadia w przypadku zamówień poniżej progów unijnych. W postępowaniach o wartości równej lub wyższej wadium będzie fakultatywne.
Resort rozwoju podkreśla, że prezes Urzędu Zamówień Publicznych będzie propagował dobre praktyki w udzielaniu zamówień publicznych. Ma opracowywać wzory dokumentów, co powinno pomóc zamawiającym i wykonawcom. Zapowiada też utworzenie specjalnej infolinii, gdzie przedsiębiorcy będą mogli zwracać się o wyjaśnienie ważnych dla nich kwestii.
Składowanie odpadów
Od nowego roku miejsca magazynowania odpadów muszą być oznaczane kodem odpadu i zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych. Jeśli przedsiębiorca przechowuje wiele ich rodzajów w jednym miejscu, muszą być od siebie oddzielone, a w widocznym miejscu należy umieścić identyfikującą ich kartę.
Przepisy:
• Ustawa z 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1495 z późn. zm.).
• Ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.z 2019 r., poz. 1655 z późn. zm.).
• Ustawa z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019).
• Rozporządzenie ministra klimatu z 11 września 2020 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla magazynowania odpadów (Dz.U. z 2020 r. poz. 1742).