Nadchodzące wakacje — ze względu na tańsze przeloty i promocje miejsc w hotelach — mogą kosztować mniej niż kiedykolwiek. Biura podróży przekonują, że w sezonie lato 2002 klienci będą mogli pozwolić sobie — za te same pieniądze — na więcej niż w latach poprzednich.
— Wszystkie egzotyczne miejsca są na tyle daleko, że trzeba do nich dolecieć samolotem. Po wydarzeniach z września 2001 r. część turystów będzie stronić od tego środka transportu. Dlatego właściciele hoteli obniżają ceny, by przyciągnąć klientów. To samo robią linie lotnicze — wyjaśnia Grażyna Trybes, prezes biura podróży Pataya Travel.
Na zwolenników niższych cen liczy również Konsorcjum Polskich Biur Podróży, które mimo zastoju na rynku uruchomiło kilka egzotycznych kierunków.
— W tym roku ruszyliśmy z Jamajką i nie możemy narzekać na brak chętnych. Dziennie zgłasza się 12-14 osób. Dzięki tańszym biletom lotniczym tydzień na tej wyspie można spędzić już za 1,2 tys. USD (około 4,8 tys. zł) — dorzuca Krzysztof Sztusek, starszy referent z Konsorcjum Polskich Biur Podróży.
Liczy, że znajdą się również chętni na inne odległe wyjazdy, np. na wyspy Polinezji Francuskiej czy do Australii. Z dalekich kierunków nie rezygnuje również TUI, którego przedstawiciel twierdzi, iż zainteresowanie egzotycznymi krajami wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie.
— Dużą popularnością cieszy się hotel RIU Palace Mexico, w którego ofercie są m.in. suity z widokiem na morze, wyposażone w łazienki z jacuzzi— informuje Maria Baumgartner z TUI.
Według specjalistów, liczba chętnych do spędzenia urlopu w miejscach egzotycznych pozostanie na podobnym do zeszłorocznego poziomie. Biura podróży zdają sobie jednak sprawę, że ze względu na cenę, te kierunki długo jeszcze nie będą należały do obleganych. Większość wyjazdów na Kubę, Kostarykę czy też do Meksyku jest organizowana indywidualnie.
— Zwykle jedzie kilkuosobowa grupa przyjaciół. Wówczas program ustalany jest zgodnie z życzeniami klienta — potwierdza Grażyna Trybes.
Biura specjalizujące się w organizacji wyjazdów do USA spodziewają się, że tego lata popyt na tego typu wyjazdy zmaleje.
— W 2001 r. na wycieczkę objazdową po USA wysłaliśmy ponad 1 tys. osób. W tym roku będziemy zadowoleni, jeżeli uda się nam do tego przekonać choć 200 osób — dodaje Paweł Muszyński, dyrektor generalny biura podróży 5 Stars Club.
Wiele wskazuje na to, że nadchodzące wakacje polscy biznesmeni spędzą bliżej ojczyzny. Biura podróży przewidują, że największym wzięciem będą cieszyły się miejsca, gdzie można dojechać własnym samochodem.
— W tym roku nastawiamy się raczej na klasyczne kierunki europejskie: wyspy greckie, Włochy. Z nowości mamy w ofercie Portugalię — wyjaśnia Paweł Muszyński.
Jego zdaniem, Polacy zrezygnują z egzotycznych wycieczek na rzecz wypoczynku bliżej, ale za to w najbardziej luksusowych warunkach. Dlatego w ofercie wyjazdów europejskich jego biura królują obiekty cztero- i pięciogwiazdkowe. Miłośnicy Portugalii za 7-dniowy pobyt w 4-gwiazdkowym hotelu w nadmorskim kurorcie Albufeira zapłacą 950 EUR (około 3,5 tys. zł). Tygodniowy pobyt w eleganckim resorcie na Rodos będzie kosztował około 750 EUR (około 2,7 tys. zł).
Na wakacje na Starym Kontynencie stawia również Konsorcjum Polskich Biur Podróży.
— Liczymy na kierunki tradycyjne. Cypr, Kreta, Korfu, Rodos, Majorka, Ibiza — tam najchętniej wyjeżdżają Polacy. Nic nie wskazuje na to, aby w tym roku było inaczej — potwierdza Krzysztof Sztusek.
— W tym roku, ze względu na niewielkie zainteresowanie egzotycznymi kierunkami, wzbogaciliśmy naszą ofertę o Grecję i Hiszpanię — dodaje Grażyna Trybes.
Hotele o najwyższym standardzie na wyspach greckich i hiszpańskich znajdują się także w ofercie TUI.
— Dzisiaj już można powiedzieć, iż Kreta, Kos, Rodos i Korfu będą hitem lata 2002, na równi z Majorką i Wyspami Kanaryjskimi, które od lat cieszą się nieustającym powodzeniem. Proponujemy klientom hotele z własnej sieci, m.in. RIU, Iberotel, Grecotel, Group Hotels oraz Kluby Robinson. Na Krecie polecamy kategorię famous class w hotelu Grecotel Creta Palace. Są to pokoje lub suity z pięknym widokiem na morze — zachęca Maria Baumgartner.
Dodaje, że w tym roku TUI po raz pierwszy przygotowało ofertę imprez autokarowych, m.in. do Niemiec, Szwajcarii, Francji, Włoch.