Wakacje na własnym gruncie

  • Marta Sieliwierstow
opublikowano: 21-05-2013, 00:00

Wraz z nadejściem cieplejszych dni na rynku nieruchomości rozpoczyna się sezon na działki rekreacyjne.

Z ankiety przeprowadzonej przez serwis Domiporta.pl i agencję Metrohouse wynika, że Polacy coraz częściej decydują się na zakup działek letniskowych. W kwietniu 59,5 proc. ankietowanych planowało kupno działki w najbliższym czasie.

Prawie 70 proc. respondentów biorących udział w ankiecie deklarowało, że maksymalna kwota jaką mogą przeznaczyć na zakup to 50 tys. zł. Zaledwie 9 proc. jest w stanie wydać na ten cel ponad 100 tys. zł. Najwięcej osób (46,1 proc.) wybrałoby zagospodarowaną działkę z domkiem letniskowym.

— Kupno samego gruntu, a następnie jego ogrodzenie, zagospodarowanie i budowa domku letniskowego to oprócz kosztów także kwestia czasu, jaki trzeba poświęcić na te prace. Nawet jeśli koszty zakupu działki z domkiem letniskowym są kilkakrotnie wyższe niż niezabudowanego gruntu, to i tak więcej klientów woli to pierwsze rozwiązanie — mówi Marcin Jańczuk z agencji nieruchomości Metrohouse.

Trzy czwarte ankietowanych wybiera działki letniskowe położone blisko miejsca zamieszkania (nie dalej niż 100 km). Preferowane jest otoczenie lasów (44 proc.) i jezior (32 proc.). Podobnie jak na rynku mieszkaniowym, poszukujący działki letniskowej kierują się przede wszystkim ceną. Działka rzadko postrzegana jest jako produkt inwestycyjny, choć odpowiedniezagospodarowanie gruntu (budowa domku, nasadzenia, ogrodzenie) ma wpływ na zwiększenie jej wartości.

— W ciągu ostatnich kilku lat, a zwłaszcza w czasie boomu, obserwowaliśmy intensywny rozwój przedmieść i miejscowości położonych w bezpośrednim sąsiedztwie dużych miast. Niestety słaba infrastruktura drogowa, niekończące się korkii problemy z codziennymi dojazdami do pracy sprawiają, że obserwujemy tendencję do powrotów do centrów miast. Zamiana domu na przedmieściach na mieszkanie w mieście i działkę letniskową w rekreacyjnej okolicy jest coraz chętniej wybieranym rozwiązaniem — twierdzi Agnieszka Grotkowska, dyrektor ds. projektów specjalnych w Domiporta.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane