Wakacyjny sierpień dla polskiego przemysłu

opublikowano: 02-09-2019, 22:00

Koniunktura w Polsce jest znacznie lepsza niż na zachodzie Europy, jednak brexit i Trump napawają pesymizmem.

Sierpniowy wskaźnik PMI dla polskiego przemysłu wyniósł 48,8 pkt. To wynik o 1,4 pkt lepszy niż w lipcu i najlepszy wynik od trzech miesięcy. Po raz dziesiąty z rzędu nie udało się jednak pokonać neutralnego progu 50 pkt. Wszystkie części składowe indeksu pokazują, że koniunktura w polskim sektorze produkcyjnym ciągle nie jest najlepsza, mimo że tempo spadku wyraźnie zahamowało.

Trzy z pięciu subindeksów — produkcja, nowe zamówienia oraz zatrudnienie w sektorze — spadały w sierpniu wolniej niż w lipcu. Tylko czas dostaw oraz zapasy pozycji zakupionych nie zmieniły się od ostatniego pomiaru. Wielkość produkcji spadała znacznie wolniej niż liczba nowych zamówień, co sugeruje, że przedsiębiorcy skoncentrowali się w sierpniu na realizacji zaległych zleceń. Średnie koszty produkcji wzrastały bardzo wolno, notując trzecie najniższe tempo od trzech lat. Mimo nie najgorszych danych za sierpień optymizm biznesowy polskich przedsiębiorców pozostaje słaby, wciąż utrzymując się na lipcowym, najniższym od 6,5 roku poziomie.

Trevor Balchin, ekspert firmy Markit przygotowującej wskaźnik PMI, wskazuje, że polski wskaźnik w sporej części zależy od kondycji najważniejszych gospodarek europejskich, takich jak Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Holandia, gdzie razem trafia prawie połowa naszego eksportu. W tym kontekście warto zaznaczyć, że polski odczyt jest lepszy od kondycji niemieckiego przemysłu czy całej strefy euro razem wziętej — polski PMI jest lepszy od tego samego wskaźnika dla Eurolandu już od 6 miesięcy. Michał Rot, ekonomista PKO BP, podkreśla, że najbliższaprzyszłość polskiego przemysłu ciągle zależna jest od kluczowych nierozwiązanych jeszcze problemów w polityce międzynarodowej.

— Wysoka niepewność co do przyszłej sytuacji firm utrzymuje się, a jest prawdopodobnie związana z wydarzeniami mogącymi prowadzić od dalszego poluzowania globalnych łańcuchów produkcji, m.in. cła, brexit — mówi Michał Rot.

Podkreśla jednak, że w obecnej sytuacji, mimo silnego wzrostu gospodarczego, przyszłość niesie za sobą więcej zagrożeń niż szans.

— Publikacja wskaźnika kończy sezon odczytów koniunkturyza sierpień. Obraz koniunktury wyłaniający się z danych miękkich potwierdza kontynuację dotychczasowych tendencji. W III kw. 2019 r. nadal mamy do czynienia z relatywnie wysokim tempem wzrostu PKB, a w bilansie ryzyka ciągle przeważa ryzyko w dół. Taki obraz wspiera bieżącą, wyczekującą postawę RPP — puentuje ekspert PKO BP.

Sonia Buchholtz z Konfederacji Lewiatan podkreśliła natomiast, że najgorsze od 6,5 roku nastroje przedsiębiorców nie są bezpodstawne.

— Trudno o optymizm przedsiębiorców, jeśli spada popyt i maleją szanse na większy zysk — komentuje ekspertka.

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane