Walka o talenty w szkolnej ławie

Mirosław Konkel
opublikowano: 28-09-2011, 00:00

Współpraca z uczelniami to dla firm IT inwestycja w przyszłe kadry.

Współpraca między biznesem a nauką przeszła ewolucję w ostatnich kilkunastu latach — od sponsoringu finansowego do sponsoringu wiedzy. Tak przynajmniej uważa Jacek Drabik, dyrektor generalny firmy Motorola Solutions Polska, która zajmuje się dystrybucją sprzętu telekomunikacyjnego. — Nasza spółka wspiera warsztaty i wykłady z różnych dziedzin inżynierii oprogramowania, prowadzi laboratoria z informatyki i technologii oraz organizuje praktyki i całoroczne staże dla studentów ostatnich lat. Podpowiadamy też władzom uczelni w jakich kierunkach kształcić żaków. Beneficjentami naszych programów są trzy szacowne instytucje w stolicy Małopolski: Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza i Politechnika Krakowska — informuje dyrektor Drabik. Z uwagi na dynamikę rozwoju, szybkość działania i możliwości decyzyjne — podkreśla — w wielu przypadkach firmy teleinformatyczne pierwsze korzystają z technologii przyszłości. Zatem i szkoły, które z tymi przedsiębiorstwami utrzymują ciągły kontakt, mają dostęp do tego, co najnowsze. Dzięki temu rośnie ich marka i konkurencyjność na rynku, co można poznać po zwiększającej się liczbie aplikujących. Ale i spółki — zdaniem menedżera — dobrze na takiej kooperacji wychodzą. — Uczelnie to dla spółek informatycznych podstawowe źródło rekrutacji wykwalifikowanych pracowników. Zasada jest prosta: im lepiej wyedukowani absolwenci, tym bardziej wartościowa kadra w firmie — mówi szef Motorola Solutions Polska.

Pracownik i klient

Wiedzę o najnowocześniejszych technologiach IT wśród uczniów i studentów krzewi również firma Oracle, specjalizująca się m.in. w zintegrowanych systemach oprogramowania biznesowego. Tak chce sobie „wychować” zarówno przyszłych pracowników, jak i klientów. Już w 1997 r. koncern uruchomił program o nazwie Oracle Academy, który beneficjentom daje dostęp do produktów spółki na bardzo korzystnych — jak zapewnia — warunkach. W przedsięwzięciu uczestniczy prawie milion młodych ludzi na całym świecie, w tym ponad 30 tys. Polaków. — Instytucje biorące udział w projekcie — w zamian za symboliczny roczny abonament — dostają licencje na edukacyjne wykorzystanie naszych produktów do zarządzania bazami danych, warstwą middleware i tworzenia oprogramowania, a także aplikacji biznesowych i systemów analitycznych, które uprawniają je do instalacji i aktualizacji na własnych systemach komputerowych — wylicza Andrzej Dopierała, prezes Oracle Polska. Nie dość tego, specjaliści spółki nieodpłatnie wspomagają konferencje, badania naukowe, a także dzielą się swym doświadczeniem i pomysłami. Prowadzą wykłady i prezentacje, które są uzupełnieniem standardowego programu nauczania. Ponadto na najlepszych żaków czekają praktyki w firmie. Oracle pomyślał też o pracownikach dydaktycznych, którzy mogą korzystać z wybranych zajęć działu szkoleń Oracle University w promocyjnej cenie, co pozwala im być na bieżąco z najnowocześniejszymi technologiami IT. — Nie bez znaczenia jest także to, że uczestnicy programu Oracle Academy są uprawnieni do korzystania z dostępnej całodobowo pomocy technicznej — takiej samej jak serwis dla klientów korporacyjnych — wskazuje prezes Dopierała.

Szkoła komunikacji

Gruszek w popiele nie zasypia również Cisco, producent sprzętu sieciowego, który dostrzegał problemy wynikające z rosnącego zapotrzebowania na specjalistów sieciowych. Aby tych ekspertów za kilka lat nie zabrakło na rynku pracy, potrzebna jest edukacja informatyczna w szkołach na odpowiednim poziomie. Sęk w tym, że placówki oświatowe nie są w stanie jej zapewnić. Dlatego korporacja z myślą o ludziach młodych zainicjowała program Cisco Networking Academy (CNA), wykorzystujący nowoczesne techniki kształcenia — obok tradycyjnych wykładów i zajęć w laboratorium, również e-nauczanie, gry edukacyjne i symulatory. — Adresatami programu są nie tylko uczniowie szkół pogimnazjalnych i studenci, ale też osoby, które chcą uzyskać nowe umiejętności w ramach przekwalifikowania zawodowego — zaznacza Anna Czacharowska-Rybkowska, koordynatorka przedsięwzięcia. Podstawowy kurs CNA, obejmujący cztery semestry, przygotowuje do uzyskania certyfikatu zawodowego Cisco Certified Networking Associate (CCNA). Jego uczestnicy uczą się projektowania, budowania i bieżącej obsługi małych i średnich sieci komputerowych. Akademie Cisco oferują także zajęcia z zaawansowanych technologii sieciowych, przygotowujące do certyfikatu Cisco Certified Network Proffesional (CCNP) i z podstaw obsługi komputera (IT Essentials). — Kursy przygotowują do rozpoczęcia kariery w zakresie ICT oraz do podstawowych certyfikacji w ścieżce Cisco. Rozwijając jednocześnie umiejętności przydatne niekoniecznie w branży IT, takie jak współpraca w grupie, komunikacja, krytyczne myślenie — zachwala Anna Czacharowska- Rybkowska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu