WAP: brak serwisów GPRS: w biznesie

Karol Wieczorek
27-05-2002, 00:00

Usługi WAP nie są zbyt popularne. Przedstawiciele telekomów liczą, że wprowadzenie usługi GPRS i zaoferowanie ciekawszych serwisów przyczyni się do odnowy

WAP.

Większość operatorów za użytkowników WAP uważa osoby, które chociaż raz w miesiącu połączą się z jakimś serwisem.

— W naszej sieci terminale z WAP posiada około 500 tys. klientów, z czego 70 tys. to aktywni użytkownicy. Najistotniejsze jest jednak to, że ich liczba powoli, lecz systematycznie rośnie — informuje Ryszard Woronowicz, rzecznik prasowy firmy Polkomtel, operatora sieci Plus GSM. Liczba klientów posiadających telefony z WAP w firmie Polkomtel jest, w porównaniu z konkurentami, relatywnie niewielka. Jak informują przedstawiciele operatorów sieci Era i Idea, terminale z WAP posiada połowa klientów, czyli odpowiednio 2 mln i 1,5 mln osób.

Przedstawiciele działających w naszym kraju operatorów nie mają wątpliwości, że powolny rozwój WAP wynika przede wszystkim z braku interesujących treści. Telekomy chcą, aby tworzeniem serwisów tego typu zajmowały się małe dynamiczne firmy. A takich podmiotów brakuje, w opinii wielu specjalistów, głównie z winy samych operatorów, którzy nie są skłonni dzielić się sprawiedliwie przychodami ze swoimi partnerami. Innego zdania są przedstawiciele telekomów. Według nich, problem leży w braku dostawców dobrych serwisów, a nie ich braku w ogóle.

— Nie mogę się zgodzić z twierdzeniem, że proponowany przez nas podział wpływów spowodował mizerię w dziedzinie serwisów WAP. Obecnie bowiem większość tego typu firm chce dostawać pieniądze niezależnie od tego, czy ich serwis może zainteresować użytkowników czy nie. Dlatego pracujemy obecnie nad modelem rozliczeń, w którym partnerzy otrzymywaliby wynagrodzenie zależne np. od czasu spędzonego w danym serwisie przez użytkownika. Dzięki temu dokona się naturalna selekcja dostawców — mówi Przemysław Czarnecki, dyrektor wykonawczy ds. produktów w firmie PTC, operatorze sieci Era.

Przykład operatora sieci Idea, który oferuje najniższą na rynku cenę za analogowe połączenie z serwisami WAP, a mimo to osiąga zbliżone do konkurencji wskaźniki używalności tej usługi, wydaje się potwierdzać, że cena nie ma większego wpływu na stopień korzystania z tego typu usług.

Może się więc okazać, że, wbrew oczekiwaniom wielu specjalistów, upowszechnienie usługi pakietowej transmisji danych GPRS, w której opłaty ponosi się nie za czas, lecz za ilość przesłanych danych, również nie przyczyni się do spopularyzowania usługi WAP. Zresztą w opinii przedstawicieli telekomów, GPRS znajdzie przede wszystkim zastosowanie na rynku korporacyjnym. ®

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Wieczorek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Telekomunikacja / WAP: brak serwisów GPRS: w biznesie