Warszawski Orlen bez znaku towarowego

JBR
opublikowano: 11-05-2007, 00:00

Spółka komputerowa Orlen nie ma prawa do używania swojej nazwy jako znaku towarowego.

Spółka komputerowa Orlen nie ma prawa do używania swojej nazwy jako znaku towarowego.

Orlen sp. z o.o. z Warszawy istnieje od 1992 r. Zajmuje się produkcją i sprzedażą komputerów i oprogramowania, ale znak towarowy słowny „Orlen”, zgłoszony przez nią w 2003 r., obejmował szeroki asortyment. Były w nim m.in. kosmetyki, czytniki magnetyczne, bagażniki samochodowe, odzież, bielizna i obuwie.

Pod koniec zeszłego roku Urząd Patentowy (UP) odmówił firmie rejestracji marki, twierdząc, że jest zbyt podobna do renomowanego znaku PKN Orlen. W przypadku takich znaków nie wolno rejestrować podobnych marek w żadnych klasach. Warszawski Orlen twierdzi jednak, że UP nie przedstawił żadnych dowodów renomy marki PKN Orlen i sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie.

— Jest sprzeczne z państwem prawa, że firma nie może korzystać z własnej nazwy — mówił Włodzimierz Januszkiewicz, rzecznik warszawskiego Orlenu. Podkreślał, że spółka powstała przed utworzeniem koncernu i przyjęciem nazwy PKN Orlen, a rebranding zakończył się dopiero w 2003 r., więc koncern nie miał kiedy zapracować na renomę marki przed zgłoszeniem znaku przez warszawski Orlen. Poza tym nie ma nawet pozycji dominującej na rynku polskich stacji paliw, więc trudno mówić o renomie marki.

WSA uznał, że UP słusznie nie zarejestrował znaku, a marka PKN Orlen jest renomowana. Wyrok jest nieprawomocny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JBR

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu