Warto wesprzeć windykację informatyką

BŁAŻEJ KWIATKOWSKI
opublikowano: 28-11-2012, 00:00

Komentarz: Błażej Kwiatkowski

Nie tylko firmy windykacyjne wykorzystują narzędzia informatyczne do wsparcia swoich działań monitoringowych, windykacji polubownej i restrukturyzacji oraz windykacji sądowej i egzekucji długów. Przedsiębiorstwa, jednostki samorządu terytorialnego, a także firmy telekomunikacyjne, banki i komornicy też mogą korzystać z takich systemów. Jednym z nich jest produkowany przez nas DEBT Manager.

System pilnuje spływu należności przypominając dłużnikom o płatności na etapie monitoringu, wspierając działania polubowne prowadzone telefonicznie, elektronicznie (SMSy, e-maile) oraz pisemnie. Wspiera również pracowników działów sądowych przy przygotowaniu pozwów, składaniu pozwów tradycyjnych i elektronicznych (EPU tzw. e-sąd) oraz obsłudze wniosków egzekucyjnych tradycyjnych i elektronicznych (tzw. e-komornik). Integrujemy się z lokalnie wykorzystywanymi systemami — np. systemem sprzedaży, bądź billingowy dzięki temu przepływ danych o należnościach i spłatach jest automatyczny. Nasz system służy jako rejestr wszelkich należności (księga pomocnicza w rozumieniu ustawy o rachunkowości), pozwala rejestrować dodatkowe koszty prowadzonych działań windykacyjnych oraz automatycznie rozksięgowuje wpłaty, które pobiera bezpośrednio z wyciągów bankowych.

Zakup takiego rozwiązania zdecydowanie polecam firmom prowadzącym działalność w dużej skali, tj. powyżej 10 osób zaangażowanych w działania windykacyjne lub powyżej 20 tys. prowadzonych jednocześnie spraw windykacyjnych. Na zakup decydują się również firmy, w których kluczowe jest zachowanie sprawnej wymiany danych wewnątrz organizacji poprzez uruchomienie automatycznych interfejsów.

Koszt wdrożenia naszego rozwiązania zależy od skali wykorzystania systemu i zastosowania poszczególnych modułów. Standardowe wdrożenia zamykają się w koszcie 70-150 tys. zł. Wdrożenie pełnej funkcjonalności dla firmy prowadzącej działania na bardzo dużą skalę to koszt rzędu 300-500 tys. zł. Kluczową korzyścią wdrożenia systemu jest automatyzacja czynności windykacyjnych — dlatego zwrot z inwestycji zależy bezpośrednio od wartości portfela należności obsługiwanego przez system. U niektórych klientów po 3 miesiącach następuje całkowity zwrot z inwestycji — zwykle są to firmy, które bardzo wiele czynności wykonywały ręcznie dużym zespołem. Koszt wdrożenia można ograniczyć o 50-70 proc. korzystając z dofinansowania w ramach funduszy europejskich (Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Działanie 8.2 Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B). Kilku naszych klientów skorzystało z tego wsparcia.

Oprócz naszego systemu firmy stosują rozwiązania opracowane przez ich wewnętrzne działy IT. Większe firmy często korzystają z systemów opracowanych przez lokalnych dostawców usług IT, którzy mają tę zaletę, że świetnie znają lokalną specyfikę i wykorzystywane w firmie systemy. DEBT Manager jest systemem intuicyjnym i prostym w obsłudze, mimo iż udostępnia zaawansowane funkcje. Przyjazny interfejs użytkownika pozwala na pracę z systemem już po jednodniowym szkoleniu, chociaż udostępnia zaawansowane funkcjonalności.

Współpraca z klientami nie kończy się wraz z wdrożeniem systemu. W pierwszym okresie po uruchomieniu wspieramy użytkowników i pomagamy w bieżącym wykorzystaniu systemu. W dalszej perspektywie i zgodnie ze skalą potrzeb klienta rozbudowujemy system do nowych potrzeb. U jednego z naszych klientów aktywnie rozbudowujemy system od 2009 r. Mamy klientów, dla których rocznie wykonujemy 200 operacji rozwojowych.

BŁAŻEJ KWIATKOWSKI

prezes BAKK

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: BŁAŻEJ KWIATKOWSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu