Warto zabiegać o tytuł Gazeli Biznesu

WK
opublikowano: 2013-06-12 00:00

W trudnych czasach należy się chwalić dobrymi wynikami

Gazele Biznesu to najstarszy, najbardziej prestiżowy, a przy tym bezpłatny i jedyny oparty na niepodważalnych kryteriach finansowych ranking małych i średnich przedsiębiorstw. W 2013 r. redakcja „Pulsu Biznesu” organizuje go już po raz 14. i po raz 14. zachęca przedsiębiorców do wzięcia w nim udziału. Czy warto? Z pewnością tak. Dobrymi wynikami firmy, jej stabilną kondycją finansową, a zwłaszcza dynamicznym rozwojem warto się chwalić zawsze, a szczególnie w czasach, gdy gospodarka spowalnia.

Choć nasz ranking zostanie opublikowany dopiero w ostatnich dniach grudnia, prace nad jego przygotowaniem rozpoczynamy już dzisiaj. W pierwszym etapie (potrwa do 30 września 2013 r.) „Puls Biznesu” i wywiadownia gospodarcza Coface będą gromadziły dane o firmach, których wyniki kwalifikują je do tytułu Gazeli Biznesu 2013. Robimy to na dwa sposoby. Pierwszym jest zbieranie zgłoszeń, które można składać, wykorzystując elektroniczne formularze dostępne na stronach internetowych www.pb.pl i www.coface.pl. Drugi jest domeną firmy Coface, wyszukującej firmy, które zgłoszenia nie złożyły, ale publikują w ogólnodostępnych źródłach swoje wyniki finansowe. Tym, którzy doceniają rangę tytułu Gazeli Biznesu i chcą mieć pewność, że ich wyniki finansowe zostaną poddane weryfikacji, polecamy samodzielne zgłoszenie.

W miarę gromadzenia danych o firmach Coface będzie je weryfikowała, aby na początkulistopada przekazać redakcji „Pulsu Biznesu” gotową listę Gazel Biznesu 2013. Podobnie jak we wcześniejszych edycjach rankingu, miejsce zajmowane przez firmę będzie tym wyższe, im większy, wyrażony w procentach, przyrost obrotów odnotowała ona w latach 2010-12. Przed opublikowaniem zestawienia, które będzie opracowywane do pierwszych dni grudnia, każda z uwzględnionych w nim firm będzie o tym poinformowana przez redakcję.

Wszystko, co łączy się dla firmy z udziałem w rankingu Gazele Biznesu, czyli jej obecność w zestawieniu, udział w regionalnych galach, podczas których wręczane są certyfikaty, a także prawo do posługiwania się tytułem i logo Gazeli Biznesu, jest całkowicie bezpłatne. Tytuł jest przyznawany po weryfikacji przez wywiadownię gospodarczą wyników finansowych firmy z trzech lat. Nie jest więc przyznawany uznaniowo. Lista Gazel Biznesu nie ma określonej liczby miejsc — jest otwarta i zależnie od kondycji sektora małych i średnich firm bywa dłuższa lub krótsza. Ze szczegółowym regulaminem rankingu można się zapoznać na stronie www.gazele.pl.

To właśnie przejrzystość kryteriów i brak jakichkolwiek opłat za uzyskanie tytułu są cechami rankingu „Gazele Biznesu”, na które szczególnie zwracają uwagę jego laureaci. One decydują o wiarygodności zestawienia, a o jego jakości i prestiżu mogą świadczyć między innymi liczne próby kopiowania…

Liczby mówią wiele o kondycji małych firm

4342 Tyle firm zakwalifikowało się do poprzedniej, 13. edycji rankingu Gazele Biznesu.

563 O tyle firm wydłużyła się lista Gazel Biznesu z 2012 r. w stosunku do jej poprzedniej edycji...

509 …a o tyle z 4009 do 3500 zmniejszyła się liczba Gazel Biznesu w rankingu z 2010 r., który powstał na podstawie wyników firm osiągniętych w kryzysowych latach 2008-09.

1219 proc. O tyle w ciągu 3 lat powiększyła swoje obroty firma JMS z Torunia, która zwyciężyła w ubiegłorocznym rankingu „Gazele Biznesu”.

29 proc. Taki odsetek Gazel Biznesu 2012 oceniał w grudniu 2012 r., że sytuacja firmy się pogarsza, na szczęście tych, którzy twierdzili, że się poprawia, było tylko o 1 proc. mniej.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface

Partner strategiczny

Alior

Partnerzy

GPW Orlen Targi Kielce