Ważna jest każda przesyłka i ROR

Materiał sponsorowany
opublikowano: 11-10-2012, 00:00

Poczta Polska szacuje, że do końca 2015 r. jej przychody z usług paczkowych i logistycznych wzrosną dwukrotnie, a z nowoczesnych usług finansowych jeszcze bardziej

Zmiany na rynku pocztowym są nieuchronne. Jak się do nich przygotować? Rozwijać działy, które mają przed sobą perspektywy – dostarczanie paczek, logistykę i nowoczesne usługi finansowe Poczta Polska szacuje, że do końca 2015 r. jej przychody z usług paczkowych i logistycznych wzrosną dwukrotnie, a z nowoczesnych usług finansowych jeszcze bardziej.

— Nie jest tajemnicą, że przychody z tradycyjnych usług listowych spadają na całym świecie. Poczta Polska chce ten spadek zrównoważyć poprzez nacisk na zyskowne i perspektywiczne segmenty rynku pocztowego i finansowego — mówi Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.

Nowe technologie

Zapowiedzią nowej polityki było wprowadzenie przez spółkę na początku roku nowych usług paczkowych — przesyłki biznesowej i gabarytowej.

— Są one propozycją przede wszystkim dla podmiotów handlujących w internecie, które oczekują prostych rozwiązań za przystępną cenę — tłumaczy Janusz Wojtas.

Dodaje, że w pierwszych dziewięciu miesiącach klienci nadali ponad 120 tys. przesyłek gabarytowych. W tym samym czasie ponad dwukrotnie w stosunku do roku ubiegłego wzrósł przychód z innej usługi — Przesyłki paletowej.

W połowie roku Poczta skróciła czas realizacji tej usługi i poszerzyła ją o rozwiązania dodatkowe dla klientów mających stałe umowy tj. zwrot do nadawcy potwierdzonych przez adresata dokumentów (ROD), wymianę i zwrot palet EUR, powiadomienie adresata sms-em o planowanej godzinie dostawy Przesyłki paletowej czy wreszcie dostawy specjalne w soboty. Innowacje w ofercie paczek to jednak nie wszystko. Ostatnio operator uruchomił usługę przesyłki hybrydowej.

— Polega ona na tym, że klienci przekazują nam dane w wersji elektronicznej, a my odpowiadamy za ich wydruk, kopertowanie i dystrybucję — tłumaczy Janusz Wojtas.

Usługi bankowe i więcej

Opłaty rachunków, kiedyś mocny filar pocztowej działalności, teraz cieszą mniejszą popularnością wśród klientów. Ma temu zaradzić zniesienie prowizji za zlecanie opłat przy wykorzystaniu konta Standard i Nestor w Banku Pocztowym. Jego klienci mogą teraz na każdej poczcie bez prowizji zapłacić za prąd, gaz, czy telefon.

— Dzięki rezygnacji z prowizji za zlecenie przelewu w placówce, klienci mogą przekonać się o korzyściach płynących z posiadania rachunku bankowego, przy jednoczesnym korzystaniu z usług w ramach sieci poczty — mówi Janusz Wojtas. Poczta stawia także na rozwój nowoczesnych usług bankowych i ubezpieczeniowych i buduje sieć ich sprzedaży.

Nowa strategia rozwoju usług finansowych opiera się przede wszystkim na współdziałaniu z Bankiem Pocztowym. Dobrze rozwinięta sieć placówek pocztowych w małych miejscowościach to największa wartość jaką dysponuje Poczta Polska. Usługi finansowe są dostępne już teraz w placówkach pocztowych, ale poczta tworzy wydzieloną sieć przeznaczoną do świadczenia usług finansowych głównie z wykorzystaniem dobrych lokalizacji w niewielkich miejscowościach.

Pod uwagę brane są miasta z liczbą mieszkańców powyżej 10 tysięcy. Potencjał tkwi w lokalnym rynku. Poczta jest tam traktowana jako zaufana instytucja, a klienci w większości takich miejsc mają dostęp właściwie tylko do usług Poczty Polskiej. Sieć ma liczyć 1000 placówek (w tym 360 mikroodziałów Banku Pocztowego).

W każdym z nich przeszkoleni pracownicy do sprzedaży produktów finansowych Banku Pocztowego zaproponują klientom: konta, depozyty terminowe, kredyty konsumpcyjne, karty kredytowe i ubezpieczenia (majątkowe i komunikacyjne). W ofercie są produkty oferowane przez Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych i Moje Towarzystwo Ubezpieczeń. Czy to się powiedzie? Przykłady innych operatorów pocztowych na świecie świadczą o tym, że tak — w wielu przypadkach, przychody z usług bankowo-ubezpieczeniowych stanowią 20-25 proc. wszystkich przychodów poczt (w przypadku poczty włoskiej jest to aż 75 proc.).

Jednocześnie banki pocztowe osiągają znaczące pozycje nie tylko na rynkach lokalnych, ale w całym sektorze bankowym (np. La Banque Postale z liczbą 26 mln klientów, lider pod tym względem we Francji).

Inwestycje w ludzi i sprzęt

Aby z powodzeniem realizować nową strategię, Poczta zapowiada inwestycje m.in. w nowy sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie, wspierające procesy operacyjne i zarządcze. W przeciwieństwie do ubiegłych lat, skorzysta w tym celu m.in. z leasingu. Firma sięgnie także po inne rozwiązania stosowane przez nowocześnie zarządzane korporacje. Spółka planuje także odnowić węzły ekspedycyjno — rozdzielcze i tabor samochodowy. Plany dotyczą wymiany 2,5 tys. pojazdów. Wpłynie to na wzrost jakości usług oraz poprawę wizerunku firmy.

Poczta chce także kupić nowe maszyny sortujące do węzłów ekspedycyjno — rozdzielczych i zbudować kilka dodatkowych sortowni. Obniży to koszty działalności i poprawi terminowość przesyłek. Do końca 2015 r. na inwestycje w maszyny, sortownie i modernizację floty spółka przeznaczy prawie 500 mln zł. Nowa polityka wymaga także zmian w podejściu do pracowników.

Do 2015 r. Poczta przeznaczy dodatkowe 750 mln zł na nowy system wynagrodzeń oraz szkolenia, głównie związane ze sprzedażą, obsługą klienta i zarządzaniem. Najwięcej pieniędzy zostanie skierowanych na systemy motywacyjne i premie za wyniki.

— Działania te wpłyną na polepszenie jakości obsługi klienta w placówkach PP — przekonuje Janusz Wojtas. Dodaje, że właśnie rozpoczynają się dwa duże projekty szkoleniowe z technik sprzedaży i obsługi klienta.

— Weźmie w nich udział ponad 10 tys. pracowników poczty — dodaje Janusz Wojtas. W przyszłym roku spółka chce przeszkolić również listonoszy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał sponsorowany

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu