Najczęściej wykorzystywanym przez polskie firmy programem do obsługi poczty w przeglądarce internetowej jest tzw. webmail. Używa go prawie trzy czwarte użytkowników biznesowych — wynika z badania przeprowadzonych na zlecenie operatora hostingowego Blink.pl. Zaledwie 25 proc. ankietowanych wskazało, że do obsługi elektronicznej korespondencji używa tylko tradycyjnego programu pocztowego. Nie bez znaczenia pozostaje więc sposób działania interfejsu programu pocztowego. Najistotniejsza dla przedsiębiorców jest szybkość działania programu (4,1 punktów w skali od 1 do 5). Na kolejnych miejscach znalazły się: komfort przeszukiwania poczty (3,8 pkt) oraz wersja mobilna i książka adresowa (po 3,3 pkt). Interfejsy poczty można podzielić na tworzone w klasycznych technologiach i te, które wykorzystują technologię Ajax. Minusem pierwszego rozwiązania jest to, że uwidocznienie każdej operacji wymaga przeładowania całej strony. Jeżeli otwiera się wiadomości i przegląda jej treść lub usuwa dane, strona wymaga odświeżenia.
— Ten problem nie występuje w nowoczesnych rozwiązaniach do obsługi poczty, czyli takich, które wykorzystują technologię Ajax. Taki program pozwala na płynną interakcję użytkownika z pocztą, bez konieczności przeładowywania całej zawartości — mówi Artur Pajkert, dyrektor marketingu z Ogicom.
