„Już w przyszłym tygodniu ogłosimy transakcję przejęcia firmy SaaS, która poszerzy nasze portfolio produktów w kierunku platformy typu one-stop-shop” – mówił kilka dni temu w PB Łukasz Cyran z funduszu Innova, do którego należy grupa WeNet. Słowo stało się ciałem. Grupa przejmuje łódzką spółkę Firmao, która dostarcza skierowany do sektora MŚP system do zarządzania przedsiębiorstwem (CRM). Wartości transakcji nie ujawniono.
- Formalnie transakcja jest już zamknięta, zrealizowaliśmy ją w czerwcu. Nabyliśmy większościowy pakiet udziałów, ale założyciele Firmao zostają na pokładzie i w zarządzie spółki – mówi Mateusz Nowak, członek kadry zarządzającej odpowiedzialny w grupie WeNet za strategię oraz fuzje i przejęcia, który po finalizacji transakcji został też prezesem Firmao.
Akwizycję poprzedziły badania klientów WeNetu.
- Badania dowodzą, że nasi klienci potrzebują narzędzia do zarządzania relacjami z klientami i do komunikacji z bazą. Tylko relatywnie niewielka grupa klientów, ok. 20 proc., korzysta obecnie ze specjalistycznego rozwiązania. Co więcej, dla wielu klientów takim narzędziem w praktyce jest Excel. Koresponduje to z wynikami ogólnodostępnych badań wskazujących, że w polskim sektorze MŚP wykorzystanie systemów operacyjnych do zarządzania małą firmą jest znacząco niższe niż w krajach Europy Zachodniej. Dostrzegamy duży potencjał sprzedażowy tego rozwiązania, dzięki któremu możemy kilkukrotnie zwiększyć skalę biznesu Firmao i spodziewamy się wyraźnych efektów synergii wynikających ze współpracy – mówi Mateusz Nowak.
Strategiczne poszerzenie
WeNet dostarcza narzędzia z obszaru digital marketingu, które służą budowaniu lokalnej obecności w sieci przez małe i średnie firmy. Po co mu dostawca systemu CRM?
- Ten zakup bezpośrednio wpisuje się w naszą nową strategię. Według badań ponad połowa MŚP oczekuje, że jeden partner dostarczy im cały pakiet narzędzi i rozwiązań. Obsługujemy ok. 70 tys. klientów i chcemy, by WeNet był dla nich partnerem technologicznym w szerszym zakresie. Wierzymy również w budowę silnego kanału partnerskiego, który pomoże nam skalować ofertę i dotrzeć do jeszcze większej liczby firm. Sądzimy, że wielu z nich potrzebuje narzędzi, by zarządzać bazą klientów i relacjami z nimi – zwłaszcza, że pozyskanie nowych klientów jest coraz trudniejsze, trzeba więc lepiej komunikować się z tymi, których firma już ma - mówi Joanna Plona, prezeska WeNetu.
Nowy właściciel Firmao już pracuje nad wprowadzeniem produktów spółki do własnej oferty.
- Pracujemy nad uproszczoną, tańszą wersją systemu Firmao dla tych firm, których CRM-em jest teraz Excel lub które nie wykorzystują żadnego systemu do zarządzania firmą. Spółka ma w ofercie inne rozwiązania, które mogą być przydatne dla MŚP, jak np. moduł fakturowania, istotny w kontekście wchodzącego w 2026 r. Krajowego Systemu e-Faktur, a także narzędzia do zarządzania magazynem, system rezerwacji wizyt itp. To jest szeroki pakiet narzędzi, które możemy oferować firmom z naszego portfela klientów – mówi Mateusz Nowak.
W ubiegłym roku Firmao miało 8,5 mln zł przychodów (o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej), notując ok. 1 mln zł EBITDA (zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację) i nieco mniej zysku netto.
- Firmao pozostanie operacyjnie w dużej mierze niezależne, choć zespół – ponad 20 osób – przeniesie się do naszego łódzkiego biura – zapowiada Mateusz Nowak.
Akwizycyjny apetyt
Dla WeNetu, który powstał w poprzedniej dekadzie z połączenia Polskich Książek Telefonicznych i Panoramy Firm, to trzecia transakcja w ostatnich dwóch latach. Jesienią 2023 r. kupił WebWave, kreatora stron internetowych dla małych firm i klientów indywidualnych. Na początku ubiegłego roku w ramach dużej transakcji przejął od niemieckiej grupy Bauer konkurencyjną grupę Semergy, zyskując nowy portfel klientów. Po transakcji zaczęła działać pod parasolową marką WeNet Synergy. Grupa WeNet, oprócz działalności w Polsce, rozwija również portfel spółek na Węgrzech, Słowacji, w Czechach i Rumunii.
- Nadal zamierzamy być aktywni na rynku fuzji i przejęć, choć nie mogę zadeklarować, że w tym roku dokonamy jeszcze jakiejś transakcji. Na rynku sporo się dzieje – spływa do nas dużo propozycji i zapytań, co świadczy o tym, że właściciele mniejszych firm są otwarci na transakcje – mówi Mateusz Nowak.
W ubiegłym tygodniu Joanna Plona podkreślała w rozmowie z PB, że WeNet jest zainteresowany przede wszystkim przyłączeniem do grupy spółek działających w modelu SaaS, mających rozwiązania wertykalne dla poszczególnych branż, w których działają jego klienci.