WeNet wzmacnia się modelami AI

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2025-07-01 20:00

Zajmująca się marketingiem internetowym dla MŚP grupa z portfela Innovy ma nową prezeskę i aktualizuje strategię. Zapowiada też kolejne akwizycje.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

„Spodziewamy się prawie 330 mln zł przychodów i wyniku EBITDA na poziomie 100 mln zł" – mówił w ubiegłym roku w PB Jarosław Mikos, wówczas prezes WeNetu, grupy świadczącej sieciowe usługi marketingowe dla małych i średnich firm, stworzonej z połączenia Polskich Książek Telefonicznych i Panoramy Firm.

Od tego czasu Jarosław Mikos zdążył przenieść się na fotel prezesa Comarchu, a WeNet – po kilku miesiącach pod kierownictwem Michała Wrzesińskiego – właśnie zyskał nową prezeskę. Od początku lipca jest nią Joanna Plona, pracująca w grupie od ubiegłego roku, a wcześniej przez lata związana z Wirtualną Polską.

- Osiągnęliśmy te cele, o których była mowa w ubiegłym roku. Obsługujemy ponad 70 tys. małych i średnich firm, możemy zwiększać tę bazę w dwucyfrowym tempie. Pomoże nam w tym nowa strategia, której osią jest przekształcenie WeNet w partnera technologicznego dla MŚP, oferującego oparte na AI produkty z obszaru cyfrowego marketingu, zarządzania relacjami z klientem i operacji biznesowych – mówi Joanna Plona.

Rewolucja AI

WeNet, od 2019 r. kontrolowany przez fundusz Innova, dostarcza narzędzia i rozwiązania z obszaru digital marketingu m.in. tworzenie stron internetowych i budowanie lokalnej obecności w sieci. W grupie działa m.in. spółka WebWave, dostarczająca kreator stron internetowych wykorzystujący generatywną sztuczną inteligencję. Przez ostatni rok kierowała nią Joanna Plona. Menedżerka od lutego w całej grupie odpowiadała też za rozwój produktu.

- Jesteśmy w trakcie znacznej rozbudowy oferty, bo obecności w internecie nie można już budować przede wszystkim pod kątem lepszego indeksowania się w wyszukiwarkach. Jeśli firmy chcą dotrzeć z ofertą do klientów, muszą być obecne wszędzie tam, gdzie są klienci, czyli również w mediach społecznościowych i przede wszystkim znaleźć się w wynikach wyszukiwania AI. To wymaga zmiany podejścia do tworzenia treści na stronach internetowych i ich promocji - mówi Joanna Plona.

Prezeska WeNetu podkreśla, że obecnie prawie 80 proc. produktów grupy wykorzystuje AI. Wpłynęło to też na zatrudnienie – w ubiegłym roku WeNet informował o redukcji liczby etatów o ok. 500, choć nadal zatrudnia ponad 1,2 tys. osób.

- Pierwsze modele AI wprowadziliśmy w 2022 r. i mocno rozszerzyliśmy korzystanie z nich w ubiegłym roku. Wdrożenie technologii AI wywołało na rynku rewolucję, zmienia się on tak dynamicznie jak nigdy dotąd. Małe i średnie firmy są często zagubione, gdy patrzą na liczbę modeli i ich możliwości. W tej sytuacji postrzegamy swoją rolę jako partnera i przewodnika, który ma im pozwolić na wykorzystanie nowych technologii, bo dziś w polskich firmach, mimo deklaracji zainteresowania AI, faktycznych wdrożeń jest niewiele - mówi Joanna Plona.

Regionalny rozwój

WeNet zapowiada, że po wakacjach wszystkie strony, które tworzy dla MŚP, będą „AI ready”. Co to konkretnie oznacza?

- Używamy w produktach bardzo wielu modeli AI, jest ich kilkadziesiąt - i w ciągu ostatniego roku chyba wszystkie wymienialiśmy na nowsze wersje, które pojawiają się nieustannie. Korzystamy z usług wszystkich znaczących dostawców, w tym OpenAI, Anthropica i Google'a. To pozwala nam na zaawansowane, zautomatyzowane budowanie multimodalnego kontentu - nie tylko tekstu, ale też grafiki, wideo i głosu, co jest naturalnym kierunkiem rozwoju i zwiększa widoczność oferty naszych klientów w internecie poza wyszukiwarkami - mówi prezeska WeNetu.

Spółka nie ujawnia celów przychodowych na ten rok.

- Jesteśmy przekonani, że możemy zwiększać bazę klientów w tempie dwucyfrowym. ARPU [średni przychód na klienta – red.] stale rośnie, co wynika też ze stopnia dojrzałości rynku: w Polsce poziom digitalizacji MŚP jest nadal wyraźnie niższy niż w krajach zachodu Europy. AI ułatwia nam też skalowanie biznesu na rynkach zagranicznych, które odpowiadają obecnie za kilka procent sprzedaży. Mamy pierwsze przyczółki w Czechach, na Słowacji i Węgrzech, chcemy rozwijać się w całym regionie - mówi Joanna Plona.

Zakupy w planach

Na początku ubiegłego roku WeNet przejął od niemieckiego Bauera grupę Semergy, zyskując nowy portfel klientów. Po transakcji zaczęła działać pod parasolową marką WeNet Synergy. Choć na rynku już w ubiegłym roku spekulowano, że Innova wystawi grupę na sprzedaż, na razie WeNet sam chce przejmować.

- Mamy zielone światło od właściciela dla kolejnych akwizycji. Kończymy integrację spółek przejętych w ubiegłym roku od Bauera. Teraz interesuje nas przede wszystkim przyłączenie do grupy spółek działających w modelu SaaS, mających rozwiązania wertykalne dla poszczególnych branż, w których działają nasi klienci. Jedną akwizycję ogłosimy już wkrótce – zapowiada Joanna Plona

Funduszowa wiara

WeNet od sześciu lat jest w portfelu Innovy - jednego z największych funduszy private equity, które skoncentrowane są na spółkach z Europy Środkowej, głównie z Polski i Rumunii. Jest w gronie dziewięciu firm, które Innova kupiła w ramach szóstego funduszu, wartego 271 mln EUR.

- WeNet z powodzeniem realizuje strategię bycia dostawcą numer jeden narzędzi cyfrowych dla sektora MŚP oraz partnerem we wdrażaniu rozwiązań opartych na AI. Spółka utrzymuje zdrowe dwucyfrowe tempo wzrostu i dzięki digitalizacji procesów z wykorzystaniem AI w kolejnych obszarach, takich jak sprzedaż, customer care czy backoffice, jest w stanie dalej poprawiać rentowność biznesu - ocenia Łukasz Cyran, partner w Innovie.

Fundusze private equity po sześciu latach w spółce zazwyczaj szukają dla niej nabywcy wśród inwestorów strategicznych lub jeszcze większych funduszy. W przypadku WeNetu w planach są jednak kolejne zakupy.

- Aktywnie analizujemy możliwości kolejnych akwizycji, szczególnie w segmencie dostawców oprogramowania SaaS, wzmacniających naszą pozycję w wybranych obszarach. Już w przyszłym tygodniu ogłosimy transakcję przejęcia firmy SaaS, która poszerzy nasze portfolio produktów w kierunku platformy typu „one-stop-shop" - mówi Łukasz Cyran.